Autorytet nauczyciela-wychowawcy szansą na przezwyciężanie agresji i przemocy w szkole
[The authority of a teacher - educator as a chance to overcome aggression and violence at school]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2022
Strony od-do: s.115-132
Streszczenie: W artykule omówiono najważniejsze zagadnienia, które zawarte są w jego tytule. Składa się on z sześciu punktów. Na początku szczegółowo zostało omówione pojęcie autorytetu, a następnie jego rola i znaczenie w nauczaniu i wychowaniu. Punkt trzeci i czwarty ukazuje pojęcie oraz rodzaje agresji i przemocy a także przejawy zachowań agresywnych. Każdy nauczyciel, mając gruntownie opanowany przedmiot swej specjalności, musi kształcić się w tej dziedzinie ale również w dziedzinach pokrewnych. Postawa intelektualna nauczyciela, powinna charakteryzować się umiarem, ostrożnością, rozwagą i powściągliwością w wydawaniu sądów. Kompetencje osobowościowe i zawodowe nauczyciela-wychowawcy, to kolejne zagadnienie przedstawione w artykule. Część końcowa artykułu poświęcona została relacjom pomiędzy Mistrzem i uczniem, które ułatwiają przezwyciężanie trudności wychowawczych.
Słowa kluczowe: autorytet; nauczyciel; wychowawca; kompetencje; szkoła; agresja; przemoc
DOI: https://doi.org/10.18290/rped22142.9



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Helena Słotwińska",
title = "Autorytet nauczyciela-wychowawcy szansą na przezwyciężanie agresji i przemocy w szkole",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2022",
pages = "s.115-132"
}

Cytowanie w formacie APA:
Słotwińska, H. (2022). Autorytet nauczyciela-wychowawcy szansą na przezwyciężanie agresji i przemocy w szkole. Roczniki Pedagogiczne, s.115-132.