Grzegorz Barth

The Hermeneutics of the Person as an Educational Problem

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Kwartalnik Pedagogiczny (ISSN: 0023-5938)
Rok wydania: 2015
Tom: 2(236)
Strony od-do: 229-244
Streszczenie: W prezentowanym podejściu do zagadnienia edukacji w centrum zostaje postawiona osoba z jej hermeneutycznym potencjałem. Osoba widziana hermeneutycznie to ukonstytuowany związek znaczeń, który poddawany jest nieustannej, twórczej, analizie w celu zrozumienia jej swoistego fenomenu w kontekście licznych dziedzin humanistyki. Jako modus esse personale wyznacza tropy interpretacji przeżywanej przez siebie rzeczywistości: procesów, w których uczestniczy, kontekstów i sytuacji, w które się angażuje, tego, co sobie uświadamia i próbuje zakomunikować innym. Osoba staje się świadkiem sensu samowychowania jako sztuki uczenia się życia w jego drobiazgowości. Prezentowane podejście jest hermeneutyką rozjaśniającą się w osobie–w procesie osobienia się całego świata człowieka. Opozycyjnie do współczesnych epistemologicznych ideałów, podejście to wzywa do wyzwolenia się z nieprawdziwych obietnic naukowej obiektywności. Perspektywa, jaką niesie pozwala przezwyciężyć ograniczające formy poznania, obsesyjnie sztywne i wyspecjalizowane, mało adekwatne w stosunku do różnorakich sposobów istnienia indywidualnego i społecznego osoby.
Słowa kluczowe: edukacja, hermeneutyka, osoba ludzka, filozofia edukacji, relacja
Dostęp WWW: http://www.kp.edu.pl/kwartalnik.php?id=6



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Grzegorz Barth",
title = "The Hermeneutics of the Person as an Educational Problem",
journal = "Kwartalnik Pedagogiczny",
year = "2015",
pages = "229-244"
}

Cytowanie w formacie APA:
Barth, G. (2015). The Hermeneutics of the Person as an Educational Problem. Kwartalnik Pedagogiczny, 229-244.