Grzegorz Barth

Fenomenologia i metafizyka wiary chrześcijańskiej
[Phenomenology and Metaphysics of the Christain Faith]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Teologia w Polsce (ISSN: 1732-4572)
Rok wydania: 2014
Tom: 8
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 53-67
Streszczenie: Artykuł prezentuje osobowy wymiar wiary. W Starym Testamencie wiara to bezpieczne zaufanie w Bożą obietnicę i kierownictwo w stosunku do ludu Izraela. Ufna wiara jest demonstrowana w formie osobowej odpowiedzi (Abraham, Mojżesz, Prorocy). W Nowym Testamencie wiara jest pojęciem obejmującym relację Boga z człowiekiem na podstawie zbawczego działania Boga w i przez Jezusa Chrystusa. Wiara jest podstawową decyzją osobową, w której człowiek przez łaskę oraz zaufanie w Bożą moc, a konkretnie w Jezusa Chrystusa, udziela odpowiedzi w łączności z Kościołem i jego wyznaniem zbawczego wydarzenia Objawienia. W kontraście do potocznego znaczenia (mniemanie, dobrze uzasadnione przekonanie, zgoda na autorytet, zaufanie w coś na podstawie prawdopodobieństwa) wiara w sensie osobowym jest absolutnym przyświadczeniem opierającym się na wewnętrznej pewności. Autor odwołuje się do badań fenomenologicznych M. Schelera, który rozróżnia wiarę (der Glaube, faith, fides qua) i wierzenie (das Glauber, belif, fides quae). Wiara (faith) jest orientacją, nastawieniem na realne istnienie w sferze absolutu – istnienie obarczone wartością, sensem. Na wartość absolutną, jaką jest Bóg, może być udzielona odpowiedź w postaci aktu wiary absolutnej, całoosobowej. W ujęciu metafizycznym wiara jest ukazana jako obejmująca sferę „widzenia” i „słyszenia” – takie integralne ujęcie chroni ją przed izolacją wobec rozumu czyniąc rozumiejącą.
Słowa kluczowe: fenomenologia, wiara



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Grzegorz Barth",
title = "Fenomenologia i metafizyka wiary chrześcijańskiej ",
journal = "Teologia w Polsce",
year = "2014",
number = "1",
pages = "53-67"
}

Cytowanie w formacie APA:
Barth, G. (2014). Fenomenologia i metafizyka wiary chrześcijańskiej . Teologia w Polsce, 1, 53-67.