Grzegorz Barth

Osoba a edukacja. Kilka uwag z perspektywy hermeneutyki personalistycznej
[Person vs. education. Few observations from the personalistic hermeneutics perspective]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne czasopismo naukowe (ISSN: 2083-2923)
Rok wydania: 2011
Tom: 2
Strony od-do: 75-83
Streszczenie: Przyjęcie aksjomatu, że człowiek jest osobą, jako horyzontu rozumienia procesu edukacji, daje nam gwarantuje, że w naszej refleksji nie pominiemy żadnego istotnego elementu dla teorii i praktyki wychowania. Osoba to nie iluzja, nie konstrukt myślowy, nie „część natury” człowieka, ale konkretna rzeczywistość, w której natura ludzka z wszystkimi jej elementami, aspektami i wymiarami, odkrywa swój pełny wyraz i sens. Edukacja w ujęciu personalistycznym zachęca nas, aby stanąć przed życiem w jego integralności i rozumieć je jako egzystencjalny projekt. Staje się wtedy twórczym paradygmatem dla ludzkiego objaśniającego doświadczenia, a zarazem sposobem rozumienia samej siebie – swej istoty i podstawowej funkcji.
Słowa kluczowe: osoba, pedagogika, hermeneutyka, wychowanie



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Grzegorz Barth",
title = "Osoba a edukacja. Kilka uwag z perspektywy hermeneutyki personalistycznej",
journal = "Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne czasopismo naukowe",
year = "2011",
pages = "75-83"
}

Cytowanie w formacie APA:
Barth, G. (2011). Osoba a edukacja. Kilka uwag z perspektywy hermeneutyki personalistycznej. Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne czasopismo naukowe, 75-83.