Amicus Plato, sed magis amica veritas...O sporach filozoficznych w lubelskiej szkole filozofii klasycznej
[Amicus Plato, sed magis amica veritas.... On philosophical disputes in Lublin School of Classical Philosophy]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Lubelska Szkoła Filozoficzna. Historia – koncepcje – spory
Redaktorzy: Agnieszka Lekka-Kowalik, Paweł Gondek
Strony od-do: 199-236
Streszczenie: Terminu „lubelska szkoła filozoficzna” używa się na określenie sposobu uprawiania filozofii i programu dydaktycznego wypracowanego na KUL w latach 50. XX wieku. Istniejące w szkole filozoficznej porozumienie programowe i metodologiczne nie wyklucza sporów. W niniejszym artykule przeprowadzona została metodologiczna rekonstrukcja czterech sporów, które znalazły wyraz w tekstach: o zakres stosowania metod fenomenologicznych, o status teorii poznania, o etykę – jej przedmiot, punkt wyjścia i sposoby uzasadniania tez, o przedmiot i cel metafizyki. Zostały też scharakteryzowane krótko trzy inne spory metaprzedmiotowe: o status filozofii przyrody, o rozumienie filozofii klasycznej, oraz o stosowalność logiki formalnej do filozofii klasycznej. Zrekonstruowane zostały też niektóre spory przedmiotowe: o doświadczenie bezpośrednie i jego rolę w podstawach metafizyki, o sądy egzystencjalne, o istnienie intencjonalne i naturę przedmiotu intencjonalnego. Nie zajęłam stanowiska w tych sporach, ponieważ celem rozważań było nie proponowanie rozwiązań, ale pokazanie sporu jako trwałego elementu filozofowania w szkole lubelskiej – spór był widziany jako jeden ze sposobów uprawiania rzetelnej filozofii. Rekonstrukcja sporów pokazała natomiast, że ciągle jeszcze nie ujaśniono wystarczająco kluczowych dla sporów terminów i nie wypracowano zadowalających rozwiązań. Tymczasem spory zasadniczo ucichły. Realistyczna filozofia szkoły lubelskiej jest więc ciągle jeszcze projektem, ale projektem wartym realizacji.
Słowa kluczowe: Lubelska szkoła filozoficzna, filozofia klasyczna, sądy egzystencjalne, doświadczenie bezpośrednie, metafizyka, teoria poznania, etyka
Dostęp WWW: https://www.researchgate.net/publication/336020657_Amicus_Plato_sed_magis_amica_veritasO_sporach_filozoficznych_w_lubelskiej_szkole_filozofii_klasycznej



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Lekka-Kowalik",
title = "Amicus Plato, sed magis amica veritas...O sporach filozoficznych w lubelskiej szkole filozofii klasycznej",
journal = "",
year = "2019",
pages = "199-236"
}

Cytowanie w formacie APA:
Lekka-Kowalik, E. (2019). Amicus Plato, sed magis amica veritas...O sporach filozoficznych w lubelskiej szkole filozofii klasycznej. , 199-236.