Metodologia nauk
[Methodology of science]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Metodologia nauk. Cz. 2, Typy nauk
Redaktorzy: Stanisław Janeczek, Monika Walczak, Anna Starościc
Strony od-do: 309-332
Streszczenie: S. Majdański i W. Marciszewski twierdzą, iż na KUL istniał pewien „ruch” metodologiczny, który przejawiał się indywidualnych i zbiorowych badaniach i starannie przemyślanej dydaktyce. Metodologia nauk widziana była jako dyscyplina bardzo podstawowa tak badawczo, jak i dydaktycznie, choć trudna do scharakteryzowania, gdy chce się ją potraktować całościowo. Czy metodologia nauk w wydaniu ks. Kamińskiego i jego kontynuatorów (S. Majdańskiego, A. Bronka, A. Lekkiej-Kowalik, M. Walczak) ma jeszcze rację bytu? Czy są jakieś zadania dydaktyczne i poznawcze, które powinna podjąć? W niniejszym artykule odpowiadam na to pytanie twierdząco. Argument na rzecz odpowiedzi buduję w czterech krokach. Po pierwsze, przedstawię racje na rzecz potrzeby i konieczności takiej dyscypliny formułowane przez S. Kamińskiego. Po drugie, omówię rozumienie i strukturę metodologii nauk, wskazując jej „dwubiegunową” naturę i zakres problematyki, co sprawia, że taka metodologia ma charakter integralny. Po trzecie, scharakteryzuję „klasyczne” i współczesne podręczniki podejmujące tę właśnie problematykę. Po czwarte, pokażę niektóre współczesne dyskusje o nauce, które wymagają integralnie rozumianego namysłu metodologicznego. Na zakończenie pokażę, iż nie zmieniły się wartości, w których służbę zaprzęgnięta była – tak w aspekcie badawczym jak i dydaktycznym – metodologia nauk.
Słowa kluczowe: nauka, metodologia integralna, krytyczne myślenie, dialog nauki i filozofii



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Lekka-Kowalik",
title = "Metodologia nauk",
journal = "",
year = "2019",
pages = "309-332"
}

Cytowanie w formacie APA:
Lekka-Kowalik, E. (2019). Metodologia nauk. , 309-332.