Edukacja dla prawdy a edukacja dla rynku. Rzecz o fundamentach bezpiecznego świata
[Education for truth and education for market. On foundations of a secure world]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia z Filozofii Polskiej (ISSN: 1897-8584)
Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 11
Strony od-do: 211-222
Streszczenie: Odwołując się do idei Marii Ossowskiej, Tadeusza Stycznia i Klemensa Szaniawskiego, w artykule analizuję dwie koncepcje edukacji: dla prawdy i dla rynku. Punktem wyjścia jest teza, że pragniemy żyć w świecie bezpiecznym naprawdę, a nie świecie dającym jedynie poczucie bezpieczeństwa. Człowiek jest najważniejszym „budowniczym” bezpiecznego świata, a to, jaki jest człowiek, zależy również – a może przede wszystkim – od tego, jak został ukształtowany w procesie edukacji. Koncepcje edukacji dla prawdy i edukacji dla rynku zostają sobie przeciwstawione, ponieważ za tymi koncepcjami stoją inne koncepcje na temat tego, kim jest człowiek i jakie jest jego ostateczne przeznaczenie. Celem tej pierwszej jest człowiek prawy, a „produktem” tej drugiej – człowiek sukcesu, gdzie sukces rozumiany jest jako osiągnięcie zaplanowanych celów. W niniejszym artykule bronię tezy, że edukacja dla prawdy buduje fundamenty bezpiecznego świata, natomiast proponowana dziś powszechnie edukacja dla rynku takiej funkcji spełnić nie może. Twierdzę, że jeśli ostatecznie zwycięży edukacja dla rynku, to zabraknie respektu dla prawdy. A świat bez respektu dla prawdy staje się światem niebezpiecznym: jeśli istnieje jedynie „moja prawda”, to także „moja moralność”, a wtedy nic już nie przeszkadza, by wszystko – także drugi człowiek – stawało się instrumentem mojego sukcesu; instrument zaś wykorzystuje się i wyrzuca, a nie afirmuje dla niego samego – jak osobę. Wstępem do rozważań są analizy kluczowych pojęć i zjawisk: bezpieczeństwa i edukacji, a studium przypadku ilustruje głoszone tezy.
Słowa kluczowe: edukacja, bezpieczeństwo, osoba, prawda, rynek



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Lekka-Kowalik",
title = "Edukacja dla prawdy a edukacja dla rynku. Rzecz o fundamentach bezpiecznego świata",
journal = "Studia z Filozofii Polskiej",
year = "2016",
number = "11",
pages = "211-222"
}

Cytowanie w formacie APA:
Lekka-Kowalik, E. (2016). Edukacja dla prawdy a edukacja dla rynku. Rzecz o fundamentach bezpiecznego świata. Studia z Filozofii Polskiej, 11, 211-222.