Dzieje klasyki polskiej na scenach lubelskich w latach 1864-1997
[The History of Polish Classics on Lublin's Stages in 1864-1997]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2012
Streszczenie: Autorka monografii „Dzieje klasyki polskiej na scenach lubelskich w latach 1864-1997” postawiła sobie za cel odtworzenie dziejów teatralizacji klasyki polskiej na scenach lubelskich na przestrzeni XIX i XX wieku. Temat podjęty w dysertacji nie został dotąd szczegółowo opracowany, chociaż w literaturze przedmiotu istnieją prace traktujące o życiu teatralnym Lublina. Powstały również syntezy historycznoteatralne opisujące dzieje sceniczne Fredry, Mickiewicza czy Wyspiańskiego, ale Lublin jest w nich ujmowany marginalnie. Niniejsza książka zasięgiem czasowym obejmuje XIX i XX w. Rok 1864 stanowi terminus a quo do szczegółowych badań, od tego momentu ze względu na zachowane źródła można odtworzyć repertuar teatru lubelskiego. Rok 1997 (data umowna) – zamyka pole obserwacji badawczej. Przedmiotem badań teatrologicznych są inscenizacje dzieł Jana Kochanowskiego, Aleksandra Fredry, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Kamila Norwida i Stanisława Wyspiańskiego, mające miejsce na lubelskiej scenie zawodowej. Monografia oparta jest na materiałach źródłowych – archiwaliach, w tym co szczególnie cenne dokumentach cenzury rosyjskiej stanowiących egzemplifikację stosunku zaborcy do dramaturgii narodowej i obcej, wspomnieniach, materiałach prasowych. Wykorzystano ocalałe afisze, inseraty, egzemplarze i programy teatralne, raporty kasowe i inne dokumenty życia społecznego. Rezultatem pierwszego etapu badań historycznoteatralnych jest kompendium repertuarowe, w skład którego wchodzą repertuary autorskie, obrazujące inscenizacje wszystkich dzieł danego twórcy na scenach lubelskich, od pierwszych premier po współczesne realizacje. Opracowano dzieje sceniczne 56 dramatów, odtworzono ponad 340 premier. Repertuary te wraz z bibliografią teatraliów stanowią cenną dokumentację, zostały umieszczone w aneksach do pracy. Drugą fazę badań wypełniła analiza poszczególnych inscenizacji, kreacji aktorskich oraz recepcji sztuk. Zamierzeniem autorki było ukazanie sposobu odczytania arcydzieła przez reżysera, przedstawienie stylu gry aktorskiej, scenografii itp. Badania miały również na celu ustalenie współzależności pomiędzy inscenizacjami lubelskimi, a premierami tej samej sztuki w innych ośrodkach teatralnych. Książkę wzbogacają materiały ikonograficzne (afisze, inseraty, dokumenty cenzury, fotografie itp.). Na końcu pracy, poza bibliografią źródeł i opracowań, umieszczony jest spis ilustracji oraz znajdują się indeksy utworów i osób. Monografia wypełnia istotną lukę w badaniach naukowych dotyczących życia kulturalnego Lublina w XIX i XX wieku, historii teatru lubelskiego oraz kultury i dziedzictwa narodowego.
Słowa kluczowe: teatr, Polska, historia, dramat polski, dzieje sceniczne, repertuar, historia XIX w., historia XX w., Lublin, kultura, cenzura teatralna, Fredro Aleksander, Mickiewicz Adam, Słowacki Juliusz, Krasiński Zygmunt, Norwid Cyprian Kamil, Kochanowski Jan, Wyspiański Stanisaław, dramatopisarze polscy



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Elżbieta Stoch",
title = "Dzieje klasyki polskiej na scenach lubelskich w latach 1864-1997",
year = "2012",
}

Cytowanie w formacie APA:
Stoch, E. (2012). Dzieje klasyki polskiej na scenach lubelskich w latach 1864-1997. Lublin: