Kult miłosierdzia Bożego w twórczości polskich muzyków
[The cult of Divine Mercy in the work of polish musicians]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Seminare. Poszukiwania naukowe (ISSN: 1232-8766)
Rok wydania: 2020
Tom: 41
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 123-138
Streszczenie: Rozwój kultu miłosierdzia Bożego utrwalił papież św. Jan Paweł II, który ustanowił pierwszą niedzielę po Wielkanocy świętem Miłosierdzia Bożego. Dokonał tego w dniu kanonizacji s. Fau¬styny Kowalskiej (30.04.2000 r.). Oddawanie czci Bożemu miłosierdziu było impulsem do pisania kompozycji muzycznych związanych z tą tematyką, a pieśni, śpiewy, piosenki przyczyniały się do propagowania kultu. 31 Światowe Dni Młodzieży przebiegające pod hasłem Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią (Mt 5,7), które odbyły się w Krakowie w dniach 26-31.07.2016 r. z udziałem papieża Franciszka, były czynnikiem pobudzającym do tworzenia nowych utworów, teledysków i organizowania koncertów ku czci miłosierdzia Bożego. Zainteresowanie tą tematyką przełożyło się na powstanie pop-oratorium i muzyki autorstwa W. Kilara do filmu o s. Faustynie. Ogłoszony przez papieża Franciszka Rok Miłosierdzia Bożego (2016) zainspirował P. Łukaszewskie¬go do skomponowania wokalno-instrumentalnej Symfonii o Bożym Miłosierdziu.
Słowa kluczowe: kult miłosierdzia Bożego, pieśni, śpiew, symfonia, kompozytorzy muzyki sakralnej
Dostęp WWW: https://seminare.pl/pdf/tom-41-3-09-smolarek.pdf
DOI: 10.21852/sem.2020.3.09
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dariusz Smolarek",
title = "Kult miłosierdzia Bożego w twórczości polskich muzyków",
journal = "Seminare. Poszukiwania naukowe",
year = "2020",
number = "3",
pages = "123-138"
}
Cytowanie w formacie APA:
Smolarek, D. (2020). Kult miłosierdzia Bożego w twórczości polskich muzyków. Seminare. Poszukiwania naukowe, 3, 123-138.