Dariusz Smolarek

Repertuar muzyki instrumentalnej z klasztoru dominikanów w Gidlach
[The repertoire of instrumental music from the Dominican Order monastery in Gidle]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Annales Lublinenses pro Musica Sacra (ISSN: 2083-0416)
Rok wydania: 2016
Tom: 7
Strony od-do: 191-212
Streszczenie: Na ziemiach osiemnastowiecznej Rzeczpospolitej, w wielu klasztorach istniały muzyczne kapele wokalno-instrumentalne. Ich repertuar składał się w duże mierze z utworów przeznaczonych na liturgię jak i na nabożeństwa. Interesującym zjawiskiem jest fakt, że oprócz muzyki religijnej, kapele kościelne posiadały w swoim repertuarze również utwory czysto instrumentalne. Do jednego z takich zachowanych zasobów zawierających muzykę instrumentalną należą muzykalia, które pochodzą z Sanktuarium Maryjnego w Gidlach. Obecnie nuty są przechowywany w Archiwum Prowincji Polskiej Ojców Dominikanów w Krakowie. Artykuł wskazuje, że w zbiorze muzykaliów po kapeli dominikańskiej z Gidel liczącym ponad 300 kompozycji jest zarejestrowanych ok. 50 utworów instrumentalnych, z których ok. 13 jest anonimowych. Kolekcja zawiera również ok. 40 anonimowych tańców. Proweniencja niektórych utworów wskazuje na kontakty muzyków z Gidel z kapelą muzyczną kościoła kanoników regularnych w Kłobucku oraz zespołem paulinów z Jasnej Góry w Częstochowie. Repertuar stanowią w większości symfonie oraz utwory kameralne pochodzące od kompozytorów skupionych wokół ośrodka wiedeńskiego (J. Haydn, W. A. Mozart, C. Ditters von Dittersdorf, V. Pichl, I. J. Pleyel, A. Gyrowetz, J. Mayseder) i reprezentujący niemiecki okres przedklasyczny (J. Ch. Bach, J. G. Naumann, C. J. Birnbach). Spośród innych kompozytorów muzyki instrumentalnej należy wymienić działających w Polsce: czeskiego twórcę A. Neumanna, włoskiego kompozytora G. Albertini oraz Polaków M. Orłowskiego i J. Korsaka. Zachowany zbiór muzykaliów po dominikańskiej kapeli jest przykładem repertuaru utworów instrumentalnych, które rozbrzmiewały w Sanktuarium Maryjnym w Gidlach podczas Mszy św., w trakcie witania pielgrzymek albo wizyt znamienitych gości. Utwory taneczne muzycy wykorzystywali podczas zabaw w karczmach będących własnością klasztoru gidelskiego. Repertuar muzyki instrumentalnej zespołu dominikańskiego w Gidlach jest przykładem wpisującym się w kulturę muzyczną ówczesnych polskich kapel kościelnych.
Słowa kluczowe: muzyka instrumentalna XVIII i XIX w., kompozytorzy XVIII i XIX w., kultura muzyczna zakonu dominikanów, repertuar muzyki instrumentalnej klasztoru dominikanów w Sanktuarium Maryjnym w Gidlach



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dariusz Smolarek",
title = "Repertuar muzyki instrumentalnej z klasztoru dominikanów w Gidlach",
journal = "Annales Lublinenses pro Musica Sacra",
year = "2016",
pages = "191-212"
}

Cytowanie w formacie APA:
Smolarek, D. (2016). Repertuar muzyki instrumentalnej z klasztoru dominikanów w Gidlach. Annales Lublinenses pro Musica Sacra, 191-212.