Znaczenie pracy i jej dopasowanie jako predyktory zaangażowania w pracę w wolontariacie studenckim
[Meaning of work and person-work fit as predictors of work engagement in students volunteering]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: SOCIAL PSYCHOLOGICAL BULLETIN (PSYCHOLOGIA SPOLECZNA) (ISSN: 1896-1800)
Współautorzy: Katarzyna Olczykowska
Rok wydania: 2016
Tom: 11
Numer czasopisma: 1 (36)
Strony od-do: 45-55
Streszczenie: Motywacja do pracy jest często ujmowana w aspekcie czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Wśród tych ostatnich podkreśla się płacę i benefity pracownicze. Drugi czynnik motywacji jest związany z nagrodami wewnętrznymi. Należą do nich między innymi rozwój zainteresowań, realizacja wartości czy okazywany podmiotowi szacunek. Mechanizmy ich działania można najwyraźniej obserwować w pracy wolontariuszy. Ta forma aktywności minimalizuje wpływ zewnętrznych czynników motywacyjnych. W badaniach skoncentrowano się na rozumieniu pracy zdefiniowanej jako styl orientacji zawodowej (Kasprzak, 2012) oraz zgodności pracy ze ścieżką rozwoju zawodowego (Sutherland, Canwell, 2007). Przebadano grupę ponad 600 wolontariuszy z organizacji różnego typu. Wyniki przeprowadzonych równań regresji wskazują na brak oczekiwanych związków między traktowaniem pracy jako służby i natężeniem zaangażowania w pracę wśród wolontariuszy. Rozumienie pracy jako źródła dochodów lub osiągania statusu społecznego ma znacznie większy wpływ na motywację do pracy w wolontariacie.
Słowa kluczowe: znaczenie pracy, styl orientacji zawodowej, zaangażowanie w pracę, wolontariat
DOI: 10.7366/1896180020163604



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Bohdan Rożnowski and Katarzyna Olczykowska",
title = "Znaczenie pracy i jej dopasowanie jako predyktory zaangażowania w pracę w wolontariacie studenckim",
journal = "SOCIAL PSYCHOLOGICAL BULLETIN (PSYCHOLOGIA SPOLECZNA)",
year = "2016",
number = "1 (36)",
pages = "45-55"
}

Cytowanie w formacie APA:
Rożnowski, B. and Katarzyna Olczykowska(2016). Znaczenie pracy i jej dopasowanie jako predyktory zaangażowania w pracę w wolontariacie studenckim. SOCIAL PSYCHOLOGICAL BULLETIN (PSYCHOLOGIA SPOLECZNA), 1 (36), 45-55.