The dynamics of changes in self-efficacy in the first school-to-work transition

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education (ISSN: 1507-6563)
Współautorzy: Paweł Kot
Rok wydania: 2024
Tom: 1
Strony od-do: 35-54
Streszczenie: Osoby o wyższym poziomie przekonania o własnej skuteczności funkcjonują lepiej w różnych obszarach życia w odróżnieniu od osób charakteryzujących się niskim jego nasileniem. Jednym z takich obszarów jest aktywność zawodowa i budowanie ścieżek kariery. Zmiany zachodzące w życiu absolwentów uczelni wyższych w trakcie przechodzenia przez kolejne etapy tranzycji z systemu edukacji na rynek pracy mogą skutkować zmianami w nasileniu przekonania o własnej skuteczności. Badanie miało charakter powtarzanego pomiaru i wzięło w nim udział 170 osób (108 kobiet i 62 mężczyzn) przy średniej wieku M = 25,29 (SD = 0,98). Pierwszy pomiar przeprowadzono na kilka tygodni przed ukończeniem studiów przez uczestników, drugi po półrocznym pobycie na rynku pracy. Wykorzystano Skalę Przekonania o Własnej Skuteczności w Rolach Życiowych i Skali Uogólnionej Własnej Skuteczności. Pomiędzy poszczególnymi etapami tranzycji zachodzą zmiany w poziomie przekonań o własnej skuteczności w zależności od sytuacji zawodowej, w jakiej znaleźli się absolwenci. Dlatego w systemie edukacji i instytucjach rynku pracy, oprócz kompetencji formalnych, konieczne jest także kształtowanie przekonania o własnej skuteczności w tych rolach życiowych.
Słowa kluczowe: przekonanie o własnej skuteczności, zatrudnialność, rozwój kariery, tranzycja szkoła-praca
Dostęp WWW: https://edukacjaustawicznadoroslych.itee.radom.pl/images/2024/1/1_2024.pdf
DOI: 10.34866/8ae7-nj40



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Bohdan Rożnowski and Paweł Kot",
title = "The dynamics of changes in self-efficacy in the first school-to-work transition",
journal = "Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education",
year = "2024",
pages = "35-54"
}

Cytowanie w formacie APA:
Rożnowski, B. and Paweł Kot(2024). The dynamics of changes in self-efficacy in the first school-to-work transition. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education, 35-54.