Przekonania o własnej skuteczności na różnych etapach tranzycji z edukacji na rynek pracy
[Self-efficacy at various stages of the transition from education to work.]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Czasopismo Psychologiczne (ISSN: 1425-6460)
Współautorzy: Paweł Kot
Rok wydania: 2018
Tom: 24
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 133-142
Streszczenie: Osoby z silniejszym przekonaniem o własnej skuteczności lepiej funkcjonują w różnych obszarach życia niż osoby z niskim nasileniem tego przekonania. W niniejszej pracy podjęto problem związku nasilenia przekonania o własnej skuteczności z efektywnością przechodzenia młodzieży z edukacji na rynek pracy. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 210 osób znajdujących się na różnych etapach tranzycji z edukacji do pracy pogrupowanych w trzy kategorie: przygotowania (n=70), starcia (n=70) i dostosowywania (n=70). W badaniach wykorzystano Skalę Przekonania o Własnej Skuteczności w Rolach Życiowych oraz Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności poszerzone o pytania mierzące efektywność tranzycji. Uzyskany rezultat potwierdził występowanie różnic w poziomie nasilenia przekonań o własnej skuteczności w rolach życiowych i uogólnionym przekonaniu o własnej skuteczności między osobami na różnych etapach przejścia z edukacji do pracy. Dodatkowo potwierdzono pozytywny związek poziomu nasilenia przekonania o własnej skuteczności w rolach życiowych oraz uogólnionego przekonania o własnej skuteczności z posiadaniem zatrudnienia.
Słowa kluczowe: samoskuteczność, tranzycja szkoła- praca, rozwój kariery
DOI: 10.14691/CPPJ.24.1.133



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Bohdan Rożnowski and Paweł Kot",
title = "Przekonania o własnej skuteczności na różnych etapach tranzycji z edukacji na rynek pracy",
journal = "Czasopismo Psychologiczne",
year = "2018",
number = "1",
pages = "133-142"
}

Cytowanie w formacie APA:
Rożnowski, B. and Paweł Kot(2018). Przekonania o własnej skuteczności na różnych etapach tranzycji z edukacji na rynek pracy. Czasopismo Psychologiczne, 1, 133-142.