Psychologiczna charakterystyka zjawiska wybitnych zdolności - przegląd badań
[Psychological characteristic of high abillities - rewiev of research]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: STUDIA SPOŁECZNE (ISSN: 2081-0008)
Współautorzy: Agnieszka Dudek
Rok wydania: 2015
Tom: 12
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 13-23
Streszczenie: Artykuł prezentuje przegląd najważniejszych teorii i badań empirycznych związanych z tematyką wybitnych zdolności i funkcjonowania osób zdolnych. W perspektywie historycznej uzdolnienia ujmowane były w ścisłym związku z inteligencją. Współcześnie badacze skupiają się też na innych czynnikach związanych ze zdolnościami. Zagadnienie wybitnych zdolności jest obecnie analizowane w kontekście osobowości jednostki, jej motywacji, twórczości oraz uwarunkowań środowiskowych. Celem badań jest często poszerzenie wiedzy związanej ze społeczno-emocjonalną charakterystyką osoby zdolnej. Badania dostarczają nowych danych dotyczących uwarunkowań zdolności, co umożliwia efektywne szkolenie nauczycieli, pedagogów i psychologów pod kątem pracy z uczniem zdolnym i różnych form stymulowania jego rozwoju.
Słowa kluczowe: zdolności, inteligencja, osiągnię-cia, motywacja, talent, cudowne dziecko



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Sękowski and Agnieszka Dudek",
title = "Psychologiczna charakterystyka zjawiska wybitnych zdolności - przegląd badań",
journal = "STUDIA SPOŁECZNE",
year = "2015",
number = "1",
pages = "13-23"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sękowski, A. and Agnieszka Dudek(2015). Psychologiczna charakterystyka zjawiska wybitnych zdolności - przegląd badań. STUDIA SPOŁECZNE, 1, 13-23.