Preferencje wartości uczniów zdolnych
[Preference of values in gifted students]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association) (ISSN: 0048-5675)
Współautorzy: Beata Łubianka
Rok wydania: 2009
Tom: 51
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 409-432
Streszczenie: W artykule przedstawiono badania dotyczące preferencji wartości matematycznie, humanistycznie i muzycznie uzdolnionej młodzieży oraz przeciętnie uczących się osób. Przeprowadzone badania ukazały wiele różnic pomiędzy uczniami w zakresie preferencji artystycznych, prestiżowych, moralnych, teoretycznych, religijnych, społecznych oraz ekonomicznych kategorii wartości. Empiryczne analizy poprzedzone zostały próbą systematyzacji wiedzy dotyczącej problematyki preferencji wartości osób zdolnych. Zagadnienie zostało omówione z perspektywy związku wartości z inteligencją, uzdolnieniami oraz osiągnięciami szkolnymi. Wielowymiarowy opis pozwala w aspekcie teoretycznym na zapoznanie się problematyką preferencji wartości osób zdolnych. Natomiast w płaszczyźnie praktycznej pozwala, psychologom, pedagogom oraz nauczycielom na skorzystanie z wniosków płynących z omówionych badań a mających zastosowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną o wybitnych osiągnięciach.
Słowa kluczowe: preferencja wartości; inteligencja; uzdolnienia; wysokie osiągnięcia szkolne



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Sękowski and Beata Łubianka",
title = "Preferencje wartości uczniów zdolnych",
journal = "Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)",
year = "2009",
number = "4",
pages = "409-432"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sękowski, A. and Beata Łubianka(2009). Preferencje wartości uczniów zdolnych. Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association), 4, 409-432.