Współczesne katechizmy 2024/2025
1. Powstanie i rozwój katechizmów katolickich
1.1. Motywy powstawania katechizmów katolickich
1.2. Rodzaje katechizmów katolickich
1.3. Funkcje katechizmów katolickich
2. Rozwój katechizmów katolickich po Soborze Trydenckim
2.1. Norma wiary – Catechismus ex decreto Concilii Tridentini ad parochos (1566)
2.2. Katechizmy Piotra Kanizego narzędziem obrony wiary katolickiej (1555, 1556, 1558)
2.3. Katechizmy dogmatyczno-apologetyczne Roberta Bellarmina (1597, 1598)
2.4. Tradycja wschodnia w zachodniej formie – Katechizm grekokatolicki św. Jozafata Kuncewicza (ok. 1618)
2.5. Katechizmy narodowe (Catéchisme à l’usage des Eglises de l’Empire français 1806)
3. Rozwój katechizmów katolickich w XX wieku
3.1. Proces ujednolicania katechizmu – Katechizmy Piusa X (1905, 1912)
3.2. Katechizm holenderski (1966)
2. „Symfonia wiary” – Katechizm Kościoła Katolickiego (1992)
2.1. Geneza i tożsamość KKK – „Taka jest nasza wiara, taka jest wiara Kościoła”
2.2. Struktura KKK
2.3. Kara śmierci jest niedopuszczalna – rewizja KKK nr 2267
2.4. Obrazy w KKK – powrót na via pulchritudinis
3. Dialog ucznia z Mistrzem – Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego (2005)
3.1. Cel Kompendium KKK
3.2. Dialogiczny charakter Kompendium KKK
3.3. Błędy w tłumaczeniu
3.4. Kompendium KKK w cywilizacji obrazu
4. „Od projektu książkowego po medialny” Youcat – Katechizm Kościoła Katolickiego dla młodych (2011)
4.1. Geneza powstania Youcat
4.2. Cel Youcat według Benedykta XVI
4.3. Struktura Youcat
4.4. Problemy nie tylko z tłumaczeniem Youcat
4.5. Konieczność edukacji katechetów w medialny projekt Youcat
5. Katechizm wg E. Bojanowskiego 2020
Formacja katechetów
Literatura
Kiciński A. Formacja katechety na wzór Samuela. O tożsamości i formacji katechety (https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAK/ak_katecheta_formacja.html)
Formacja katechetów w zakresie via pulchritudinis (KKK i Kompendium KKK) Kiciński A. Rola katechizmów w rozwoju nauczania katechetycznego. Kraków: scriptum 2020.
Kiciński A. Katecheta. W: Leksykon teologii pastoralnej. Red. R. Kamiński. Lublin: TN KUL Jana Pawła II 2006 s. 336-339.
2. Aspekt historyczny - wspólnota: Formacja katechetów we wspólnocie Kościoła
3. Franciszek. Katecheza do katechetów – 27.09.2013 r.
4. Natura i cel formacji katechetów
5. Kryteria formacji katechetów
6. Wymiary formacji katechetów
7. Podległość służbowa nauczania religii katolickiej w szkole i katechezy według PRAEDICATE EVANGELIUM
8. Zadania formatora przyszłych formatorów wg. „Droga formacji prezbiterów w Polsce. Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia” (Ogólne i wybrane szczegółowe cele oraz treści wykładów z katechetyki)
***
Pedagogika specjalna Teologia B r. V tezy
- Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania
- Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób z niepełnosprawnością w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia
- Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego
- Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących
- Pedagogika niewidomych i niedowidzących
- Pedagogika osób głuchoniewidomych
- Pedagogika osób z niepełnosprawnością ruchową
- Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych
- Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się
- Pedagogika osób z zaburzeniami mowy
- Pedagogika osób z zaburzeniami w spektrum autyzmem
- Pedagogika osób niedostosowanych społecznie
- Pedagogika inkluzyjna
Błeszczyński J. Pedagogika specjalna. W: Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2006, s. 301-336; Dykcik W. Pedagogika specjalna. Poznań 2003. Lechta V. Pedagogika inkluzyjna. W: Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Tom 4. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne 2010, s. 321-335.Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia. Red. A. Prokopiak. Lublin: UMCS 2020.
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym. Red. E. Domagała-Zyśk. Lublin: Wydawnictwo KUL 2012.
Domagała-Zyśk E. Integral development of students with special educational needs in inclusive education from a personalistic perspective. „Paedagogia christiana” 2018 nr 2, s. 181-194.
Kiciński A. Podstawy wychowania osób z autyzmem. W: Człowiek i autyzm. Red. J. Kocki, A. Kiciński. Lublin: Polihymnia 2010 s. 115-127.
Kiciński A. Autism. W: Encyclopedia of Christian Education. Red. George Thomas Kurian, Mark A. Lamport. Red. George Thomas Kurian, Mark A. Lamport. Lanham • Boulder • New York • London: ROWMAN & LITTLEFIELD 2015 s. 106-107.
Kiciński A. Blind, Current Trends in the Education of the. W: Encyclopedia of Christian Education. Red. George Thomas Kurian, Mark A. Lamport. Red. George Thomas Kurian, Mark A. Lamport. Lanham • Boulder • New York • London: ROWMAN & LITTLEFIELD 2015 s. 155-156.
Kiciński A. Blind, History of the Christian Education of the. W: Encyclopedia of Christian Education. Red. George Thomas Kurian, Mark A. Lamport. Red. George Thomas Kurian, Mark A. Lamport. Lanham • Boulder • New York • London: ROWMAN & LITTLEFIELD 2015 s. 156-157.
------------------------------------
Katechetyka specjalna Teologia B r. IV Tezy
- Definicja katechezy specjalnej
- Protagoniści rozwoju katechezy specjalnej
- Teologiczne podstawy katechezy specjalnej
- Eklezjalne podstawy katechezy specjalnej
- Psychologiczne i pedagogiczne podstawy katechezy osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- IPET jako narzędzie wprowadzające w katechezę inkluzyjną
- Zadania katechezy w katechezie inkluzyjnej
- Rodzina środowiskiem przekazu wiary osobom z niepełnosprawnością
- Parafia i szkoła jako środowiska wspomagające rozwój wiary osób z niepełnosprawnością
- Podstawa programowa katechezy specjalnej
Treści zawarte w karcie przedmiotu (w książkach i w artykułach) są dostępne w Bibliotece teologicznej KUL
------------------------------
Interdyscyplinarność w katechetyce
1. Zależności między nową klasyfikacją dziedzin i dyscyplin a wcześniej obowiązującym wykazem i systematyką OECD (https://pg.edu.pl/documents/1789248/13312028/nowe%20dyscypliny.pdf)
2. Katecheza i katechetyka w epistemologicznym obrazie nauk teologicznych i pedagogicznych
3. Katecheza w odnowionym pastoralnym programie ewangelizacji według E. Albericha
4. Katechetyka jako refleksja naukowa nad doświadczeniem religijnym
5. Interdyscyplinarność w ujęciu filozoficznym
6. Interdyscyplinarność w ujęciu pedagogicznym
7. Dyscypliny teologiczne w ujęcie Veritatis gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych
8. Rozwój katechetyki w KUL
-------------------------------------------
Tezy Katechetyka Specjalna (1 wersja)
KUL Teologia B
1. Założenia katechezy specjalnej
2. Terapeutyczno-rehabilitacyjny wymiar katechezy specjalny
3. Katecheza sakramentalna osób z niepełnosprawnością intelektualną (katecheza przed I Komunią św.)
4. Katecheza uczniów z uszkodzonym narządem słuchu
5. Katecheza osób z autyzmem
6. Katecheza dzieci niewidomych i słabowidzących
7. Katecheza w klasach integracyjnych
8. Podręcznik do katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną
9. Zasady tworzenia indywidualnych programów oraz systemów oceniania dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych
10. Propozycja metody wspierającej rozwój religijny osób z niepełnosprawnością intelektualną (krąg biblijno-liturgiczny)
lub:
Katechetyka specjalna (TSL)
(Kiciński. Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną s. 180-200; 242-252; 287-290; 301-303; 321-323; 327-343; 360-376)
1. Katecheza przed bierzmowaniem osób z niepełnosprawnością intelektualną
2. Katecheza przed Pierwszą Komunią Świętą osób z niepełnosprawnością intelektualną
3. Katecheza przed przystąpieniem do sakramentu pokuty i pojednania osób z niepełnosprawnością intelektualną
4. Katecheza w szkole specjalnej
5. Osobowość pedagoga specjalnego
6. Osobowość i funkcje katechety
7. Zasady dydaktyczne w katechezie
8. Metody ośrodków pracy
9. Metoda organizacji zajęć według M. Montessori
10. Metoda behawioralna organizacji zajęć
11. Przykład zastosowania tradycyjnych środków dydaktycznych
12. Przykłady zastosowania nowych środków dydaktycznych
egzamin z pedagogiki specjalnej
tezy – pedagogika specjalna
1. Pedagogika specjalna (definicja, podstawowe pojęcia: niepełnosprawność, pomoc, opieka, edukacja, rehabilitacja, rewalidacja, resocjalizacja)
2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka
3. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych
4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki
5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania
6. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia
7. Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego (wczesna diagnoza i interwencja, wielostronna stymulacja i uaktywnianie, usprawnianie, korekcja, kompensacja, indywidualizacja, profilaktyka i prewencja, wspieranie i wspomaganie)
8. Pedagogika osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną
9. Pedagogika osób z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
10. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących
11. Pedagogika niewidomych i niedowidzących
12. Pedagogika dzieci głuchoniewidomych
13. Pedagogika osób z niepełnosprawnością ruchową
14. Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych
15. Pedagogika osób z zaburzeniami mowy
16. Pedagogika dzieci z autyzmem
Katecheza dorosłych – tezy
1. Motywy zainteresowania się Kościoła katechezą dorosłych
1.1. Katecheza dorosłych pierwotną praktyką Kościoła (Murawski, Langkammer, Rops, Schurr, Chmiel, Rakocy, Holstein, Padovese, Hamman)
1.2. Centralne miejsce katechezy w procesie dojrzewania chrześcijańskiego (Frossard, Tertulian, Klemens Aleksandryjski, Pseudo-Dionizy Areopagita, Kadylak, Stenzel, Mokrzycki, Murawski)
1.3. Dorosły głównym adresatem posługi katechetycznej (Marrou, Klauck, Marczewski, Jan Chryzostom, św. Augustyn, Niparko)
2. Katecheza dorosłych drogą wewnętrznej odnowy Kościoła
2.1. Formacja osób dojrzałych w wierze motywem przewodnim odradzającego się Kościoła (Wojtyła, Butler, Paweł VI, Jan Paweł II, Bitter, Alberich)
2.2. Katecheza dorosłych promotorką rozwoju wspólnoty chrześcijańskiej (Blachnicki, Wojtyła, Schumacher, Majewski, Dreher)
3. Katecheza dorosłych skutecznym rodzajem pośrednictwa w dialogu Kościoła ze światem
3.1. Rola dojrzałego chrześcijanina w procesie integralnego rozwoju człowieka i świata (Majewski, Jan Paweł II, Congar, Niparko, Misiaszek)
3.2. Zaangażowanie Kościoła dojrzałego w budowę współczesnej kultury (Jan Paweł II, Congar, Szafrański, Zdybicka, Olivier)
4. Podstawowe cele i zadania katechezy dorosłych
4.1. Formowanie chrześcijanina dojrzałego w wierze (Majewski, Erikson, Levinson, Sujak, Fowler, Kiciński, Kegan)
4.2. Podstawowe drogi rozwoju chrześcijanina dojrzałego w wierze (Niparko, Chlewiński, Alberich, Misiaszek)
4.3. Tworzenie dojrzałych wspólnot chrześcijańskich (Klostermann, Arnold, Rahner, Blachnicki)
4.4. Wspólnota chrześcijańska miejscem i podmiotem katechezy dorosłych (Alberich, Marek, Majewski, Niparko)
4.5. Charakterystyka dojrzałej wiary wspólnoty chrześcijańskiej (Paweł VI, Jan Paweł II, Świerzawski)
5. Kryteria doboru treści i metod w katechezie dorosłych
5.1. Zasady doboru treści w katechezie dorosłych (Panuś, Kasper, Marek, Majewski, Bartnik, Bless, Gevaert, Charytański)
5.2. Zasady doboru metod w katechezie dorosłych (Kowalczyk, Szpet, Babin, Movilla)