Wybrane paradoksy pedagogiki chrześcijańskiej podstawą jej tożsamości
[The chosen paradoxes of Christian educationas the basis of its identity]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Forum Pedagogiczne (ISSN: 2083-6325)
Rok wydania: 2013
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 41-63
Streszczenie: W tekście podjęto się prezentacji wybranych paradoksów pedagogiki chrześcijańskiej przyjmując, iż paradoksy chrześcijaństwa stanowią podstawę tożsamości tejże pedagogiki. Autorka wyjaśnia znaczenie terminów: „paradoks” i „pedagogika chrześcijańska”. Przywołuje też rozumienie zasadniczych celów wychowania chrześcijańskiego. Następnie omawia podstawowe dla tożsamości pedagogiki chrześcijańskiej paradoksy: Wcielenia, Tajemnicy Boga, która stworzyła człowieka do więzi z Nią samą, pedagogii chrześcijaństwa jako religii krzyża i zmartwychwstania, chrześcijańskiej obecności w świecie. W trzeciej części artykułu, korzystając głównie z przesłania Benedykta XVI i nauczania ks. Luigi Giussaniego, charakteryzuje trzy główne paradoksy współczesności. Są to: paradoks mentalności, która rości sobie prawo do mówienia o Bogu z pominięciem Chrystusa, paradoks ograniczenia znaku do pozoru i paradoks redukcji serca do sentymentu. Zakończenie zawiera próbę udokumentowania tezy głównej, mówiącej o związku przedstawionych paradoksów z tożsamością pedagogiki chrześcijańskiej.
Słowa kluczowe: paradoksy chrześcijaństwa, pedagogika chrześcijańska, tożsamość, specyfika wychowania chrześcijańskiego
Dostęp WWW: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Forum_Pedagogiczne/Forum_Pedagogiczne-r2013-t2/Forum_Pedagogiczne-r2013-t2-s41-64/Forum_Pedagogiczne-r2013-t2-s41-64.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Alina Rynio",
title = "Wybrane paradoksy pedagogiki chrześcijańskiej podstawą jej tożsamości",
journal = "Forum Pedagogiczne",
year = "2013",
number = "2",
pages = "41-63"
}

Cytowanie w formacie APA:
Rynio, A. (2013). Wybrane paradoksy pedagogiki chrześcijańskiej podstawą jej tożsamości. Forum Pedagogiczne, 2, 41-63.