Konsturowanie przestrzeni. Walia w twórczości Nialla Griffithsa
[Constructing space. Wales in Niall Griffiths’s fiction]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2009
Streszczenie: Celem książki jest przedstawienie twórczości Nialla Griffithsa na tle współczesnej prozy walijskiej oraz prześledzenie sposobu, w jaki przedstawiane są w niej elementy związane z Walią, takie jak język, historia, terytorium, problemy społeczne i polityczne. Śledząc mechanizmy, jakie towarzyszą przedstawianiu różnych aspektów tego celtyckiego kraju, podjęta zostaje próba zarysowania hipotezy dotyczącej źródeł ich występowania. Punktem wyjścia jest rozdział wstępny, w którym przedstawiony jest stan badań nad twórczością Nialla Griffithsa, a także jej miejsce we współczesnej powieści brytyjskiej. W kolejnej części rozdziału wstępnego zarysowana jest problematyka związana z literaturą walijską, która powstaje w dwóch językach – angielskim i walijskim. W dalszej części rozdziału pierwszego wysunięta zostaje główna teza pracy, według której w prozie Nialla Griffithsa ta część świata przedstawionego, która osadzona jest w Walii, podlega podwójnej fikcjonalizacji w stosunku do elementów wobec niej zewnętrznych (głównie aglomeracji Liverpoolu). Pozostała część świata przedstawionego natomiast, ukazywana jest w sposób bardziej realistyczny. Źródeł fikcjonalizacji praca upatruje w ujawniającej się w omawianej twórczości tendencji do konstruowania fikcyjnej przestrzeni posiadającej cechy domu i schronienia. W czterech rozdziałach, z których każdy poświęcony jest jednej powieści, pokazane są mechanizmy odpowiedzialne za efekt fikcjonalizacji. Podstawowym jej sygnałem jest teatralizacja postaci oraz przestrzeni artystycznej. Zjawisko to przejawia się w wyraźnym określeniu granic świata przedstawionego, który uzyskuje charakter przestrzeni scenicznej, a także w cechach dramaturgicznych poszczególnych bohaterów. Sfera steatralizowana, która pokrywa się z obszarem Walii, przeciwstawiona jest równocześnie sferze wobec niej zewnętrznej, niesteatralizowanej. Innym sygnałem większej fikcjonalizacji elementów walijskich jest literacki i poetycki język. Wnioski płynące z analizy czterech powieści Griffithsa (Grits, Sheepshagger, Kelly+Victor i Stump) sugerują, że w prozie Nialla Griffithsa istnieją mechanizmy powodujące, że przedstawione w niej elementy walijskie, z przestrzenią na czele, podlegają podwójnej fikcjonalizacji i przybierają formę ‘obrazu w obrazie’. Zjawisko to interpretowane jest jako dążenie do zakorzenienia w konkretnym obszarze geograficznym, które to zakorzenienie odbywa się przez konstruowanie fikcjonalnej przestrzeni posiadającej cechy domu i schronienia. Przestrzeń ta jest budowana jako most łączący świat przedstawiony ze sferą rdzennej kultury walijskiej, która nie jest jednak dostępna w sposób bezpośredni. Konstruowana w świecie powieściowym Walia staje się zatem swego rodzaju substytutem, któremu nadany zostaje charakter ‘obrazu w obrazie’, a przez to, cechy dzieła sztuki.
Słowa kluczowe: literatura walijska, powieść brytyjska, Niall Griffiths



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Aleksander Bednarski",
title = "Konsturowanie przestrzeni. Walia w twórczości Nialla Griffithsa",
year = "2009",
}

Cytowanie w formacie APA:
Bednarski, A. (2009). Konsturowanie przestrzeni. Walia w twórczości Nialla Griffithsa. Lublin: