Blodeuwedd, czyli kobieta zrodzona z kwiatów we współczesnej prozie walijskiej. Perspektywa intermedialna
[Blodeuwedd - The Woman Made of Flowers in Contemporary Welsh Fiction. An Intermedial Perspective]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2022
Tytuł publikacji: Kobieta w literaturze, sztuce i muzyce – ujęcie interdyscyplinarne
Redaktorzy: Ewelina Chodźko Paulina Pomajda
Strony od-do: 7-27
Streszczenie: Celem niniejszego opracowania jest analiza przedstawienia Blodeuwedd („Kobiety z Kwiatów”) w dwóch powieściach walijskich: „Y Dylluan Wen” („Płomykówce”) Angharad Jones i „The Meat Tree” („Mięsnym Drzewie”) Gwyneth Lewis w kontekście tzw. intermedialności ukrytej. Blodeuwedd jest postacią wystę-pującą w ostatniej historii z cyklu „Cztery Gałęzie Mabinogi” (datowanego na okres XI-XII wieku), który stanowi część większego zbioru pt. „Mabinogion”, obejmującego też późniejsze legendy i adaptacje literatury francuskiej. „Czwarta Gałąź Mabinogi”, „Math syn Mathonwy”, charakteryzuje się dużym nasyceniem wątków magicznych i mitologicznych, czego sztandarowym przykładem jest stworzenie przez czarodzieja Gwydiona kobiety z kwiatów dla Llew Llaw Gyffesa. „Cztery Gałęzie”, a szczególnie postać Blodeuwedd, stanowią częste źródło inspiracji dla współczesnej kultury walijskiej. Postać Blodeuwedd w „Płomykówce” i „Mięsnym drzewie” jest poddana analizie z perspektywy użycia tzw. ukrytych aspektów intermedialnych, przybierających głównie formę ekfrazy i ikonicznej projekcji (termin Hansa Lunda). Taki aparat badawczy, uwzględniający polisemiotyczność zawartych w obu powieściach elementów (obrazy, teatr, wirtualna rze-czywistość, naśladowanie ruchu kamery, obramowanie postaci, czy wreszcie forma scenariusza teatralnego/ filmowego), pozwala na naświetlenie paraleli między Blodeuwedd – postacią o radykalnie hybrydycznym charakterze, łączącym aspekt roślinny, ludzki i zwierzęcy – a technikami włączania do tekstu literackiego elementów innych systemów semiotycznych. Te ostatnie, mimo iż podlegają mediacji przez język, wpływają na niejednorodność przekazu i są czynnikiem ułatwiającym lub nawet generującym zjawisko niestabilności lub oscylacji między poziomami ontologicznymi, co koresponduje z mechanizmami wpisanymi niejako w naturę „Kobiety z Kwiatów”. Analiza Blodeuwedd pod tym kątem pokazuje, że jest ona poddawana mechanizmowi wzmocnionej fikcjonalizacji oraz że jej paradoksalność i hybrydowość są komunikowane i uwydatniane za pomocą zabiegów reprezentujących intermedialność „ukrytą”.
Słowa kluczowe: Blodeuwedd, Angharad Jones, „Y Dylluan Wen”, Gwyneth Lewis, „The Meat Tree”



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aleksander Bednarski",
title = "Blodeuwedd, czyli kobieta zrodzona z kwiatów we współczesnej prozie walijskiej. Perspektywa intermedialna",
journal = "",
year = "2022",
pages = "7-27"
}

Cytowanie w formacie APA:
Bednarski, A. (2022). Blodeuwedd, czyli kobieta zrodzona z kwiatów we współczesnej prozie walijskiej. Perspektywa intermedialna. , 7-27.