A Photomontage of Memory: The Role of the Visual in Angharad Price's "The Life of Rebecca Jones"

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2018
Tom: 66
Numer czasopisma: 11
Strony od-do: 131-147
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza motywów wizualnych w powieści Angharad Price The Life of Rebecca Jones (Życie Rebeki Jones). Motywy te obejmują zarówno reprodukowane fotografie, jak i świat przedstawiony: są to ekfrazy oraz wątki związane z malarstwem i niewidomymi braćmi narratorki – tytułowej Rebeki Jones. Narratorka jest postacią fikcyjną, lecz inspirowaną historyczną postacią zmarłej przedwcześnie dziewczynki, której hipotetyczne życie opowiada w dużej mierze opierając się na autentycznych rodzinnych fotografiach. Ekfrastyczne opisy zdjęć oraz inne odniesienia do postrzegania wzrokowego interpretowane są jako próba nadania narracji fikcyjnej Rebeki walorów dokumentalnych. Mechanizm ten jest porównany do efektu trompe l’oeil, a jego celem jest zamaskowanie przynależności narratorki do świata fikcji literackiej. W ten sposób opowieść nabiera znamion ‘obrazotekstu’ – hybrydy medium wizualnego i językowego, na który składają się zarówno elementy historyczne jak i fikcyjne.
Słowa kluczowe: The Life of Rebecca Jones, Angharad Price, proza walijska, wizualność, fotomontaż, fotografia, ekfraza
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/10486/10465
DOI: 10.18290/rh.2018.66.11-8



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aleksander Bednarski",
title = "A Photomontage of Memory: The Role of the Visual in Angharad Price's ''The Life of Rebecca Jones''",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2018",
number = "11",
pages = "131-147"
}

Cytowanie w formacie APA:
Bednarski, A. (2018). A Photomontage of Memory: The Role of the Visual in Angharad Price's "The Life of Rebecca Jones". Roczniki Humanistyczne, 11, 131-147.