Pedagogiczne uwarunkowania poczucia koherencji
[Pedagogical Conditions of the Sense of Coherence]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2018
Tom: 10
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 45-57
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie refleksji na temat pedagogicznych możliwości kształtowania poczucia koherencji. Opierając się na dokonanej analizie badań dotyczących uwarunkowania rozwoju poczucia koherencji, które znajdują się w bazach (Ebsco, Web of Science, Google Scholar) oraz polskich zasobach bibliotecznych, wskazano jak można kształtować poczucie koherencji, odnosząc się do założeń pedagogiki personalistycznej. Na podstawie przeprowadzonych analiz można stwierdzić, że w procesie wychowania kształtowanie cech życia osobowego, takich jak poznanie, miłość, wolność czy religijność może służyć rozwojowi poczucia koherencji. Pomocą w formowaniu silnego poczucia koherencji mogą być metody zadaniowe. Wydaje się, że proponują one taki rodzaj oddziaływania na wychowanka, który służy kształtowaniu doświadczeń życiowych ważnych w rozwoju poczucia koherencji, jednocześnie też uwzględnia przywołane założenia pedagogiki personalistycznej.
Słowa kluczowe: poczucie koherencji, pedagogika personalistyczna, metody zadaniowe
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/view/10238/10249
DOI: 10.18290/rped.2018.10.3 - 3



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Agnieszka Linca-Ćwikła",
title = "Pedagogiczne uwarunkowania poczucia koherencji",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2018",
number = "3",
pages = "45-57"
}

Cytowanie w formacie APA:
Linca-Ćwikła, A. (2018). Pedagogiczne uwarunkowania poczucia koherencji. Roczniki Pedagogiczne, 3, 45-57.