Różnorodność w szkołach – od tolerancji do integracji
[Diversity in schools - from tolerance to inclusion]
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowanyMiejsce: Toruń
Rok wydania: 2024
Tytuł publikacji: Szkoła dla wszystkich. Od tolerancji do integracji
Redaktorzy: Krzysztof Jurek, Robert Szwed
Strony od-do: 13-30
Streszczenie: rtykuł jest o doświadczanej różnorodności która jest, w głównej mierze, konsekwencją procesów globalizacyjnych i migracji. Rozwój handlu, technologii i komunikacji ułatwia kontakt między ludźmi reprezentującymi różne kultury, idee, wartości, między ludźmi należącymi do różnych „światów społecznych”. Kontakt z „innymi” może prowadzić do większej otwartości, akceptacji i empatii, ale może również stanowić wyzwanie dla społeczeństw, tradycyjnych kultur i tożsamości. Konflikty i napięcia pojawiają się wówczas, gdy doświadczane odmienności są niezrozumiałe lub sprzeczne z osobistymi przekonaniami oraz gdy trudno je pogodzić ze społecznie przechowywanymi tradycjami, normami i wartościami[1]. Źródłem konfliktów mogą być również doświadczane konsekwencje migracji, prowadzące do zasadniczych zmian w strukturze etnicznej krajów przyjmujących, zmian na rynku pracy, w strukturze wiekowej, w systemie edukacji czy opiece zdrowotnej. Gdy doświadczane zmiany są zbyt daleko idące, „nieakceptowalne”, zagrażające poczuciu kontroli i własności przez społeczeństwa przyjmujące, stają się źródłem nieporozumień, konfliktów, braku dialogu, a nawet uprzedzeń i stereotypów
Słowa kluczowe: szkoła, cudzoziemcy, postawy, integracja, tolerancja
Dostęp WWW: https://szkolawszystkich.pl/news/monografia-szkoa-dla-wszystkich-od-tolerancji-do-i/
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Robert Szwed and ",
title = "Różnorodność w szkołach – od tolerancji do integracji",
journal = "",
year = "2024",
pages = "13-30"
}
Cytowanie w formacie APA:
Szwed, R. and (2024). Różnorodność w szkołach – od tolerancji do integracji. , 13-30.