Funkcje mediów w demokracjach
[Functions of the media in emocracies]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Nauk Społecznych (ISSN: 0137-4176)
Rok wydania: 2020
Tom: 48
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 5-26
Streszczenie: Przekonanie o skuteczności i sile oddziaływania mediów powoduje, że politycy, specjaliści od komunikacji medialnej i teoretycy demokracji wykorzystują media do działań promocyjnych, służących do kształtowania i przekonywania opinii publicznej oraz do jej doskonalenia poprzez edukację i upodmiotowienie. Okazuje się jednak, że odczytanie licznych konceptualizacji funkcji mediów zależy od sposobu pojmowania demokracji, postrzegania polityki oraz roli, jaką w systemie ma odgrywać opinia publiczna. Artykuł umieszcza różnorodne koncepcje celów, które winny przyświecać mediom (od nurtu „społecznej odpowiedzialności” tzw. komisji Hutchinsa przez konceptualizacje Gurevitcha, Blumlera, Zallera po nurty „dziennikarstwa uczestniczącego” i „dziennikarstwa publicznego”) w kontekście trzech podstawowych typów demokracji: liberalnej, elitystycznej i uczestniczącej, deliberacyjnej. Taka typologizacja demokracji i funkcji mediów pozwala lepiej zrozumieć obserwowane tendencje do zawłaszczania mediów przez polityków i transnarodowe koncerny, procesy koncentracji mediów oraz nadzieje na odrodzenie dziennikarstwa i sfery publicznej w mediach społecznościowych.
Słowa kluczowe: funkcje mediów, demokracja
DOI: https://doi.org/10.18290/rns20484-1



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Robert Szwed",
title = "Funkcje mediów w demokracjach",
journal = "Roczniki Nauk Społecznych",
year = "2020",
number = "4",
pages = "5-26"
}

Cytowanie w formacie APA:
Szwed, R. (2020). Funkcje mediów w demokracjach. Roczniki Nauk Społecznych, 4, 5-26.