/fais/, /fes/, or /feis/? Teachers' phonetic accommodation of diphthongs in an L2 classroom setting

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2016
Tom: 64
Numer czasopisma: 11
Strony od-do: 87-114
Streszczenie: Niniejszy artykuł stawia sobie za cel zbadanie, czy i w jakim stopniu, nauczyciele native speakers stosują akomodację fonetyczną w odniesieniu do dyftongów w kontekście klasowym. W badaniu udział wzięło siedmiu nauczycieli reprezentujących różne akcenty brytyjskiej odmiany języka angielskiego. Nagrań, na podstawie których przeprowadzono analizę, dokonano w dwóch kontekstach—klasowym i naturalnym i poddano analizie akustycznej w celu zbadania potencjalnych różnic w F1 i F2 i obydwu kontekstach. Wyniki wskazują, że akomodacja fonetyczna występuje w kontekście klasowym oraz, że da się zaobserwować modyfikacje zarówno w przypadku pojedynczych segmentów jak i całych dyftongów, niezależnie od natywnego akcentu użytkownika. Zaobserwowano, że akomodacja występuje w większym stopniu u użytkowników posługujących się północnymi odmianami angielszczyzny. Kolejną istotną obserwacją było to, że niektóre dyftongi są bardziej podatne na akomodację. Na jednym końcu spektrum występuje dyftong reprezentujący kategorię leksykalną price, a na drugim kategorie goat i cure. Na podstawie badania, nie dało się jednoznacznie stwierdzić, czy modyfikacje następują w wyniku świadomych decyzji użytkownika, co mogłoby sugerować rozwiniętą wiedzę deklaratywną, czy też następują one nieświadomie, co z kolei może świadczyć o próbach wymawiania dyftongów w kontekście pedagogicznym w formie zbliżonej do standardu.
Słowa kluczowe: akomodacja fonetyczna, dyskurs klasowy, język nauczyciela
DOI: 10.18290/rh.2016.64.11-6



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Steinbrich",
title = "/fais/, /fes/, or /feis/? Teachers' phonetic accommodation of diphthongs in an L2 classroom setting",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2016",
number = "11",
pages = "87-114"
}

Cytowanie w formacie APA:
Steinbrich, P. (2016). /fais/, /fes/, or /feis/? Teachers' phonetic accommodation of diphthongs in an L2 classroom setting. Roczniki Humanistyczne, 11, 87-114.