Piotr Pomorski

Extaordinary legal solutions in the case of tax liability expiration

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2015
Tytuł publikacji: Fiscal administration in Poland
Redaktorzy: Paweł Smoleń
Strony od-do: 170-173
Streszczenie: Udzielanie przez wójta wszelkich ulg w zapłacie zobowiązań podatkowych musi następować w oparciu o dokładną analizę indywidualnego przypadku, z zachowanym prawem swobody decyzyjnej w tej ocenie, która wyraża się możnością negatywnego załatwienia sprawy nawet przy stwierdzeniu zaistnienia „ważnego interesu podatnika” czy „interesu publicznego” . O niezależności wójta jako organu podatkowego decyduje fakt, iż realizując te procedury nie jest związany ani interpretacjami przepisów podatkowych, ani odgórnymi instrukcjami czy wytycznymi – swoje rozstrzygnięcie opiera on na uznaniu administracyjnym. Konstrukcja ta zakłada, iż każde urzędowe rozstrzygnięcie podatkowe kończące postępowanie jest legalne, niezależnie od tego, czy decyzja podjęta przez organ podatkowy jest pozytywna czy negatywna dla podatnika . Inną preferencją o charakterze generalnym, która może być stosowana na wniosek podatnika przez wójta jest kompensata podatkowa ( potrącenie). Polega ona na obustronnej redukcji dwóch wierzytelności: gminy względem podatnika o uregulowanie zobowiązania podatkowego (aktualnego lub zaległego) z niepodatkową wierzytelnością podatnika względem gminy. W efekcie wartość zobowiązania, jaka pozostała po tej kompensacie stanowi kwotę podatku do zapłaty. Obie wierzytelności, jakie poddaje się potrąceniu muszą być bezsporne, wzajemne i wymagalne.
Słowa kluczowe: Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, kompensata podatkowa, wójt