Pojęcie osoby w antropologii Hansa-Eduarda Hengstenberga
[The Concept of Person in Anthropology of Hans-Eduard Hengstenberg]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Filozoficzne (ISSN: 0035-7685)
Rok wydania: 2013
Tom: 61
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 5-18
Streszczenie: Artykuł omawia antropologiczną pozycję Hansa Eduarda Hengstenberga. Żyjący w dwudziestym wieku niemiecki filozof próbował połączyć w swojej refleksji fenomenologię z klasyczna metafizyką. Główną zasługą Hengstenberga, będącego w opinii Roberta Spaemanna najwybitniejszym uczniem Maxa Schelera, była udana próba ufundowania propozycji antropologicznej, która wychodząc z fenomenologicznej analizy ludzkich postaw nakreśliła opartą o pojecie konstytucji nową ontologię ludzkiej osoby. Artykuł dyskutuje próbę rozwiązania przez Hengstenberga tradycyjnej aporii antropologii opartej o rozumienie człowieka jako połączenia sfery cielesnej i duchowej. Proponując rozumienie człowieka jako konstytucji ducha, sfery witalnej oraz tzw. zasady osobowościowej Hengstenberg krytykuje arystotelesowską koncepcję możności i aktu jak teorię proponującą kauzalną zasadę połączenia ducha i ciała w jednym ludzkim podmiocie. Koncepcja Hengstenberga wskazuje na realność ludzkiego ciała oraz jego istotne miejsce w konstytuowaniu całości ludzkiego bytu.
Słowa kluczowe: osoba, ontologia, konstytucja, fenomenologia, hylemorfizm



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Pasterczyk",
title = "Pojęcie osoby w antropologii Hansa-Eduarda Hengstenberga",
journal = "Roczniki Filozoficzne",
year = "2013",
number = "4",
pages = "5-18"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pasterczyk, P. (2013). Pojęcie osoby w antropologii Hansa-Eduarda Hengstenberga. Roczniki Filozoficzne, 4, 5-18.