Strengthening the Resilience of Pupils through Catholic Religious Education in Poland: From Theory to Practice
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Religions (ISSN: 2077-1444)
Rok wydania: 2024
Strony od-do: 1-9
Streszczenie: Wielu młodych ludzi nie radzi sobie z wyzwaniami współczesnego świata, w wyniku czego traci pewność siebie i radość życia, popada w depresję, a nawet podejmuje próby samobójcze. Pierwszą wspólnotą, która powinna udzielić pomocy w sytuacji kryzysowej, jest bez wątpienia rodzina, jednak często sama potrzebuje wsparcia. Takiego wsparcia może i powinna udzielać szkoła, ponieważ dysponuje odpowiednimi narzędziami, a dzieci i młodzież spędzają w niej dużo czasu. Niewątpliwie edukacja religijna prowadzona w szkole również powinna podejmować działania o charakterze profilaktycznym, a nawet terapeutycznym w obliczu powyższych problemów. Problem badawczy niniejszego artykułu brzmi: Czy katolicka edukacja religijna w Polsce stara się wzmacniać odporność psychiczną uczniów, a jeśli tak – w jaki sposób? W badaniu przeanalizowano założenia programowe oraz działania praktyczne realizowane w ramach edukacji religijnej lub z niej inspirowane. Wyniki wskazują, że kwestia odporności psychicznej (rezyliencji) stała się już istotnym zagadnieniem w edukacji religijnej, choć – w obliczu rosnących wyzwań – konieczne jest udoskonalanie dotychczasowych działań oraz uwzględnienie nowych obszarów rozwoju.
Słowa kluczowe: rezyliencja; edukacja religijna; edukacja religijna w Polsce; wychowanie młodzieży; psychologia rozwojowa
DOI: 10.3390/rel15101153
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Mąkosa",
title = "Strengthening the Resilience of Pupils through Catholic Religious Education in Poland: From Theory to Practice",
journal = "Religions",
year = "2024",
pages = "1-9"
}
Cytowanie w formacie APA:
Mąkosa, P. (2024). Strengthening the Resilience of Pupils through Catholic Religious Education in Poland: From Theory to Practice. Religions, 1-9.
