Paweł Mąkosa

The opinions of adolescents on the methodics of religious education in Poland

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Edukacja (ISSN: 0239-6858)
Rok wydania: 2024
Strony od-do: 1-11
Streszczenie: Celem prezentowanych badań naukowych jest teoretyczno-empiryczna analiza zagadnień dotyczących wybranych aspektów realizacji lekcji religii w polskich szkołach ponadpodstawowych. Osiągnięcie celu teoretycznego oparto na analizie literatury przedmiotu, głównie z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki religii. Celem empirycznym było poznanie opinii uczniów szkół ponadpodstawowych na temat metod kształcenia, form aktywności uczniów oraz środków dydaktycznych stosowanych podczas lekcji religii w polskich szkołach. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. W badaniu wzięło udział 1670 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Zgodnie z założeniami badawczymi, w każdym wojewódz- twie badaniami objęto minimum 100 osób. Z przeprowadzonych badań wynika, że uczniowie dość pozytywnie oceniają realizację lekcji religii w Polsce. Wskazują, że wśród metod kształcenia dominują metody podające, natomiast cenioną formą aktywności uczniów jest praca zbiorowa. Wśród istotnych dla badanych środków dydaktycznych znalazły się filmy i prezentacje multime- dialne. Respondenci podkreślili również znaczenie podręczników do religii wskazując ich mocne i słabe strony. Artykuł wieńczą wnioski wynikające z badań oraz rekomendacje do dalszej pracy pedagogicznej.
Słowa kluczowe: Lekcje religii, metody kształcenia, formy aktywności uczniów, środki dydaktyczne.
DOI: DOI 10.24131/3724.240104



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Paweł Mąkosa",
title = "The opinions of adolescents on the methodics of religious education in Poland",
journal = "Edukacja",
year = "2024",
pages = "1-11"
}

Cytowanie w formacie APA:
Mąkosa, P. (2024). The opinions of adolescents on the methodics of religious education in Poland. Edukacja, 1-11.