Paweł Mąkosa

Edukacja religijna polskich emigrantów w Wielkiej Brytanii
[Religious Education of Polish Migrants in Great Britain]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2019
Streszczenie: Głównym celem naukowym tego projektu była szczegółowa i krytyczna analiza aktualnego stanu edukacji religijnej, którą w różnych środowiskach pobierają polscy migranci przebywający w Wielkiej Brytanii a także wypracowanie propozycji rozwoju pod adresem badanej rzeczywistości. Główną hipotezę badawczą tego opracowania stanowi twierdzenie, że edukacja religijna polskich emigrantów przebywających czasowo lub na stałe na terenie Wielkiej Brytanii jest przynajmniej częściowo nieadekwatna do uwarunkowań, w jakich funkcjonują oni na emigracji, a także do wytycznych formułowanych przez Kościół katolicki, do którego w większości należą polscy emigranci. Ludzie, którzy zostali wyłączeni z dotychczasowego kontekstu kulturowego, a jednocześnie nie wtopili się całkowicie w nowe uwarunkowania, znajdują się w specyficznej sytuacji i koncepcje edukacji religijnej realizowane w różnych środowiskach nie uwzględniają jednocześnie i w stopniu wystarczającym uwarunkowań kulturowych Polski jako kraju pochodzenia oraz Wielkiej Brytanii jako aktualnego miejsca zamieszkania. Z tego względu przyjęto, że edukacja religijna niewystarczająco pomaga w budowaniu własnej tożsamości kulturowej, a z drugiej strony w integracji z multireligijnym i polietnicznym społeczeństwem brytyjskim. Na podstawie literatury przedmiotu i obserwacji przyjęto, że aktualna edukacja religijna polskich emigrantów w Wielkiej Brytanii nie spełnia dostatecznie swojej roli. Chodzi tu z jednej strony o poziom znajomości i akceptacji prawd wiary, zasad moralnych, liturgii i modlitwy własnej wspólnoty wyznaniowej oraz o ich praktykowanie. Z drugiej strony chodzi również o nikłą wiedzę na temat anglikanizmu jako wyznania dominującego w Wielkiej Brytanii oraz pozostałych ważnych religii obecnych w społeczeństwie brytyjskim, tj. islamu, hinduizmu, sikhizmu, judaizmu, buddyzmu. Zdobycie tego rodzaju wiedzy i uwrażliwienie na różnorodność religijną wydaje się konieczne dla budowania szacunku wobec innych wyznań i religii. Można więc przypuszczać, że brak adekwatnej koncepcji edukacji religijnej Polaków w Wielkiej Brytanii może prowadzić z jednej strony do ignorancji religijnej, a z drugiej strony do izolacjonizmu i gettyzacji. W tym kontekście można przyjąć, że Polacy potrzebują specyficznego modelu edukacji religijnej, która jest odrębna zarówno od tej realizowanej w Polsce, jak również od brytyjskich rozwiązań w tym zakresie. Główny problem badawczy tej monografii można wyrazić w formie następującego pytania: Jaki jest aktualny stan edukacji religijnej polskich emigrantów w Wielkiej Brytanii oraz jakie działania należałoby podjąć w celu jej doskonalenia? W ścisłym odniesieniu do sformułowanego wyżej problemu celem tej publikacji było uzyskanie całościowej odpowiedzi na pytania bardziej szczegółowe: 1. Jakie są środowiska, podmioty, założenia i realizacja edukacji religijnej polskich migrantów w Wielkiej Brytanii? 2. W jakim stopniu aktualna edukacja religijna uwzględnia uwarunkowania kulturowe kraju pochodzenia polskich migrantów, a z drugiej pluralizm religijny i etniczny kraju aktualnego zamieszkania? 3. Jakie są oczekiwania pod adresem edukacji religijnej ze strony polskich emigrantów, także katechetów i nauczycieli religii zarówno Polaków, jak i Brytyjczyków? 4. Jakie działania należałoby podjąć, aby edukacja religijna polskich emigrantów była bardziej adekwatna do uwarunkowań i potrzeb? Na problematykę badawczą monografii składają się przede wszystkim założenia edukacji religijnej polskich migrantów i procesu ich realizacji w rodzinie, placówkach duszpasterskich skupionych w Polskiej Misji Katolickiej, polskich szkołach sobotnich oraz szkołach brytyjskich, w tym szkołach wyznaniowych i bez afiliacji konfesyjnej.
Słowa kluczowe: Edukacja religijna, Emigracja, Wielka Brytania, Polska Misja Katolicka, Polskie Szkoły Sobotnie



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Paweł Mąkosa",
title = "Edukacja religijna polskich emigrantów w Wielkiej Brytanii",
year = "2019",
}

Cytowanie w formacie APA:
Mąkosa, P. (2019). Edukacja religijna polskich emigrantów w Wielkiej Brytanii. Lublin: