Lifelong Learning as an Important Element of the Social Integration of the Elderly

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Opuscula Sociologica (ISSN: 2299-9000)
Współautorzy: Agnieszka Budny
Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 81-93
Streszczenie: Edukacja postrzegana jest dziś coraz częściej jako obszar niezwykle ważny nie tylko dla dzieci i młodzieży, lecz także dla osób starszych. Szybki postęp cywilizacyjny, charakteryzujący się np. rozwojem nowych technologii, wymusza na jednostkach i całych społecznościach stałe zdobywanie i poszerzanie wiedzy oraz umiejętności. Grupy społeczne niepodążające za tym trendem mają problem z odnalezieniem się w społeczeństwie opartym na wiedzy, co może doprowadzić do deprywacji ich potrzeb. Edukacja ustawiczna, realizowana m.in. przez uniwersytety trzeciego wieku, nie tylko przeciwdziała takiej sytuacji, ale również daje osobom starszym szansę na pełne uczestnictwo w życiu społeczno-kulturalnym i integrację społeczną ze środowiskiem. Artykuł podejmuje próbę przybliżenia problematyki edukacji w okresie późnej dorosłości w dwóch wymiarach. Przedstawiając ją jako element aktywnego i pomyślnego starzenia się oraz jako płaszczyznę, na której przebiega integracja społeczna osób starszych w sytuacji przemiany ról społecznych charakterystycznych dla starości.
Słowa kluczowe: starość, aktywne starzenie się, edukacja w okresie późnej dorosłości, funkcje edukacji, uczenie ustawiczne, integracja społeczna
Dostęp WWW: http://opuscula.whus.pl/?page_id=16
DOI: 10.18276/os.2016.4-01



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Monika Adamczyk and Agnieszka Budny",
title = "Lifelong Learning as an Important Element of the Social Integration of the Elderly",
journal = "Opuscula Sociologica",
year = "2016",
number = "4",
pages = "81-93"
}

Cytowanie w formacie APA:
Adamczyk, M. and Agnieszka Budny(2016). Lifelong Learning as an Important Element of the Social Integration of the Elderly. Opuscula Sociologica, 4, 81-93.