Praktyka wykonawcza plain-chant w XIX wieku: Antoine Hellé i jego Méthode pour l’harmonisation du plain-chant (1867)
[Practice of Plain-chant singing in 19th century: Antoine Hellé and his Méthode pour l’harmonisation du plain-chant (1867)]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars (ISSN: 1234-4214)
Rok wydania: 2025
Strony od-do: 1-22
Streszczenie: Artykuł omawia praktykę organowej harmonizacji monodii liturgicznej (plainchant) wypracowaną przez Antoine’a Hellégo, francuskiego organistę i muzyka kościelnego działającego w połowie XIX w. Praktykę tę wyłożył w podręczniku Méthode pour l’harmonisation du plain-chant (1867). Jego metoda, nawiązująca do innych współczesnych mu koncepcji zaproponowanych m.in. przez Gevaerta (Méthode pour l’enseignement du plainchant et la manière de l’accompagner, 1856) czy Niedermeyera i Ortigue’a (Traité théorique et pratique de l’accompagnement du plain-chant, 1857), jest bardzo cennym źródłem wiedzy na temat rozwoju i ewolucji wielogłosowych praktyk w muzyce liturgicznej, które pojawiły się we francuskiej liturgii XIX stulecia – zwłaszcza w świątyniach znajdujących się w niewielkich miejscowościach i na prowincji. Opisana przez Hellégo praktyka harmonizacji nie była bowiem adresowana do organistów-wirtuozów, ale do organistów o przeciętym poziomie muzycznego wykształcenia, którzy odpowiadali za muzyczną oprawę liturgii mszalnej i officium divinum w świątyniach położonych na prowincji i mniejszych miejscowościach.
Słowa kluczowe: Antoine Hellé, plain-chant, monodia liturgiczna, harmonia modalna, chorał gregoriański, muzyka organowa, harmonizacja, akompaniament organowy
DOI: 10.25167/ls.5829
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Miłosz Aleksandrowicz",
title = "Praktyka wykonawcza plain-chant w XIX wieku: Antoine Hellé i jego Méthode pour l’harmonisation du plain-chant (1867)",
journal = "Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars",
year = "2025",
pages = "1-22"
}
Cytowanie w formacie APA:
Aleksandrowicz, M. (2025). Praktyka wykonawcza plain-chant w XIX wieku: Antoine Hellé i jego Méthode pour l’harmonisation du plain-chant (1867). Liturgia Sacra. Liturgia - Musica - Ars, 1-22.
