Michał Wyrostkiewicz

Influencer katolicki: tożsamość i posłannictwo w kontekście misji Kościoła
[The Catholic Influencer: Identity and Mission in the Context of Church Ministry]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Verbum Vitae (ISSN: 1644-8561)
Współautorzy: Joanna Sosnowska, Aneta Wójciszyn-Wasil
Rok wydania: 2023
Tom: 41
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 175-200
Streszczenie: Influencerstwo jest obecnie popularną formą medialnego oddziaływania a influencerzy jako twórcy treści medialnych cieszą się autorytetem i zaufaniem odbiorców, przyjmując rolę liderów cyfrowych społeczności. Coraz częściej poruszają tematy związane z religią, Bogiem, Kościołem oraz kwestiami dotyczącymi wiary i moralności katolickiej. Ta nowa forma przekazu nauki Kościoła stanowi przedmiot niniejszych analiz. Po nakreśleniu kontekstu i ukazaniu punktu wyjścia oraz przedstawieniu założeń metodologicznych opisywanych badań zaprezentowany jest status influencera we współczesnej nauce. Scharakteryzowane są: tożsamość influencera i stosowany przez niego model komunikacji. Dalej ukazane są efekty zestawienia wiedzy o influencerze z misją Kościoła, co prowadzi do odpowiedzi na pytania, czy aktywność influencerska może być realizacją działalności ewangelizacyjnej oraz wspólnototwórczej. Wśród rezultatów i konkluzji jest definicja inluencera katolickiego jako człowieka utożsamiającego się z Kościołem i gromadzącego grupę followersów nie wokół siebie, ale Chrystusa żyjącego we wspólnocie eklezjalnej. Nie brakuje też wskazania konkretnych zadań i miejsca influencera katolickiego w strukturze kościelnej, a także nawiązania do typowej dla influencera promocji marki, która tu oznacza „markę eklezjalną”. Kościół, który chce spełnić swoją misję we współczesnym zmediatyzowanym świecie i społeczeństwie informacyjnym to Kościół otwarty na nowe rozwiązania z obszaru nowoczesnych mediów i komunikacji. Jednocześnie nie przyjmuje nowych trendów bezkrytycznie, lecz rozpatruje je w ramach interdyscypinarnej eklezjologiczno-medioznawczej refleksji naukowej.
Słowa kluczowe: influencer, Kościół, eklezjologia, media, media społecznościowe
Dostęp WWW: https://czasopisma.kul.pl/index.php/vv/article/view/14756
DOI: https:/doi.org/10.31743/vv.14756



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Michał Wyrostkiewicz and Joanna Sosnowska and Aneta Wójciszyn-Wasil",
title = "Influencer katolicki: tożsamość i posłannictwo w kontekście misji Kościoła",
journal = "Verbum Vitae",
year = "2023",
number = "1",
pages = "175-200"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wyrostkiewicz, M. and Joanna Sosnowska and Aneta Wójciszyn-Wasil(2023). Influencer katolicki: tożsamość i posłannictwo w kontekście misji Kościoła. Verbum Vitae, 1, 175-200.