Maria Mocarz-Kleindienst

Интерсемиотические отношения в переводе культурного иного (на примере фильма "Ностaльгия" Андрея Тарковского)
[Intersemiotic relations in translating cultural otherness (based on the example of Andrei Tarkovsky 's Nostalgia) ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Rossica Posnaniensia (ISSN: 0081-6884)
Rok wydania: 2019
Tom: 44
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 113-121
Streszczenie: Tytułowa nostalgia w filmie Andrieja Tarkowskiego jest wywołana tęsknotą rosyjskiego pisarza za rodziną i rodzinnym krajem. Aktywizuje się ona w sytuacji kontaktu w inną kulturą – w danym wypadku włoską. W niniejszym artykule podjęto próbę analizy, przy użyciu jakich mechanizmów reżyser dokonał projekcji tego stanu emocjonalnego na płaszczyznę filmu. Przeanalizowano wybrane przykłady relacji intersemiotycznych zachodzących między kodami: wizualnym i werbalnym, również dźwiękowym. Wyodrębniono następujące relacje: komplementarności, paralelizmu, rozwinięcia logicznego oraz sprzeczności. Zaprezentowane przykłady pokazują doniosłość kodu wizualnego jako wskaźnika odmienności kulturowej. Dowodzą także różnorodności środków stylistycznych służących transpozycji stanów emocjonalnych do świata doznań fizycznych.
Słowa kluczowe: relacje intersemiotyczne, nostalgia, Andriej Tarkowski, inność kulturowa
Dostęp WWW: http://srp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2019/05/Studia_Rossica_XLIV_1_druk.pdf
DOI: 10.14746/strp.2019.44.1.11



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Maria Mocarz-Kleindienst",
title = "Интерсемиотические отношения в переводе культурного иного (на примере фильма ''Ностaльгия'' Андрея Тарковского)",
journal = "Studia Rossica Posnaniensia",
year = "2019",
number = "1",
pages = "113-121"
}

Cytowanie w formacie APA:
Mocarz-Kleindienst, M. (2019). Интерсемиотические отношения в переводе культурного иного (на примере фильма "Ностaльгия" Андрея Тарковского). Studia Rossica Posnaniensia, 1, 113-121.