Maria Mocarz-Kleindienst

Filmy Eldara Riazanowa w Polsce – z zagadnień recepcji
[Eldar Ryazanov's films in Poland – reception issues]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: ACTA POLONO-RUTHENICA (ISSN: 1427-549X)
Rok wydania: 2017
Tom: 22
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 57-68
Streszczenie: Eldar Riazanow wyreżyserował m.in. takie filmy, jak „Ironia losu”. „Dworzec dla dwojga”, ”Noc sylwestrowa”, „Złodziej samochodów” czy „Biurowy romans”. Filmy te, uznawane za kultowe w Rosji (wcześniej w ZSRR), są znane również miłośnikom kina rosyjskiego w Polsce. W niniejszym artykule uwzględnione zostały dwa okresy recepcji filmów Riazanowa w Polsce: recepcja prymarna (lata 60.- 80. XX w.) oraz recepcja sekundarna (początek XXI w.) Analiza jakości recepcji została przeprowadzona w oparciu o następujące materiały: artykuły w prasie, monografie zbiorowe, dokumenty archiwalne TVP oraz fora internetowe. Na ich podstawie przeanalizowano proces recepcji filmów Riazanowa ze wskazaniem na kilka obszarów zainteresowań widzów i krytyków. Są nimi: 1) fabuła filmów, 2) estetyka i doznania artystyczne; 3) odniesienie twórczości reżysera do osiągnięć kinematografii polskiej; 4) kunszt reżyserski, 5) dobór aktorów; 6) zagadnienia jakości przekładu.
Słowa kluczowe: recepcja, kino radzieckie i rosyjskie, Eldar Riazanow
Dostęp WWW: http://wydawnictwo.uwm.edu.pl/uploads/documents/czytelnia/acta/Acta-Polono-Ruthenica_22_4_2017.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Maria Mocarz-Kleindienst",
title = "Filmy Eldara Riazanowa w Polsce – z zagadnień recepcji ",
journal = "ACTA POLONO-RUTHENICA",
year = "2017",
number = "4",
pages = "57-68"
}

Cytowanie w formacie APA:
Mocarz-Kleindienst, M. (2017). Filmy Eldara Riazanowa w Polsce – z zagadnień recepcji . ACTA POLONO-RUTHENICA, 4, 57-68.