Maria Mocarz-Kleindienst

Stereotypizacja obrazu Rosji i relacji polsko-rosyjskich w filmie „Fotograf”
[The stereotypization of the picture of Russia and Polish-Russian relations in the film "Fotograf" ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Acta Universitatis Wratislaviensis Slavica Wratislaviensia (ISSN: 0137-1150)
Rok wydania: 2017
Tom: 164
Strony od-do: 55-64
Streszczenie: W artykule opisano przesłanki oraz mechanizmy stereotypizacji obrazu Rosji i relacji polsko-rosyjskich w filmie Waldemara Krzystka "Fotograf" oraz jego recenzjach, jakie ukazały się w prasie i na stronach internetowych, kiedy film trafił na ekrany. Obraz wschodniego sąsiada i relacji sąsiedzkich wpisuje się w ogólną kinematograficzną tendencję prezentowania sąsiada w negatywnym świetle, chociaż pojawiają się próby kreowania pozytywnych bohaterów-Rosjan. Takie zabiegi, oparte na innych koncepcjach fabularnych, były prezentowane w kinie polskim już wcześniej (np. "Mała Moskwa", "Szwadron", "Katyń"). Proces utrwalania stereotypów jest wzmocniony pomysłem reżyserskim polegającym na tym, że w znacznym stopniu obraz Rosji w filmie budują sami Rosjanie – oni, obok Polaków, są bohaterami filmu, w filmie grają rosyjscy i polscy aktorzy, dialogi w znacznej większości są prowadzone w języku rosyjskim, akcja filmu częściowo rozgrywa się w Moskwie. Reżyserem filmu pozostaje jednak Polak. Zatem proces stereotypizacji jest realizowany poprzez mechanizmy autostereotypu oraz heterostereotypu, obecne zarówno w samym filmie, jak i w jego recenzjach.
Słowa kluczowe: stereotypizacja, autostereotyp, heterostereotyp, obraz Rosji, relacje polsko-rosyjskie
Dostęp WWW: http://swr.wuwr.pl/preview/8607



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Maria Mocarz-Kleindienst",
title = "Stereotypizacja obrazu Rosji i relacji polsko-rosyjskich w filmie „Fotograf” ",
journal = "Acta Universitatis Wratislaviensis Slavica Wratislaviensia",
year = "2017",
pages = "55-64"
}

Cytowanie w formacie APA:
Mocarz-Kleindienst, M. (2017). Stereotypizacja obrazu Rosji i relacji polsko-rosyjskich w filmie „Fotograf” . Acta Universitatis Wratislaviensis Slavica Wratislaviensia, 55-64.