Marcin Składanowski

Tradycja i polityka. Współczesna rosyjska prawosławna krytyka Reformacji na przykładzie sporu o autorytatywność tradycji
[Tradition and Politics. Contemporary Russian Orthodox Criticism of the Reformation on the Example of the Dispute over the Authority of Tradition]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Nauk Teologicznych (ISSN: 1896-3226)
Rok wydania: 2018
Tom: 13
Strony od-do: 93-107
Streszczenie: Chociaż Rosyjska Cerkiew Prawosławna uczestniczy w działalności ruchu ekumenicznego, to jednak pozostaje ona sceptyczna wobec kierunku rozwoju chrześcijaństwa zachodniego, głównie protestantyzmu. Sprzeciw budzą zwłaszcza próby zakwestionowania tradycyjnych ujęć dogmatycznych i etycznych. Krytyka prawosławna sięga jednak dalej, aż do źródeł zakwestionowania tradycji kościelnej we wczesnej teologii protestanckiej. W tym kontekście niniejszy artykuł przedstawia główne elementy współczesnej rosyjskiej prawosławnej krytyki Reformacji wychodzącej z faktu zakwestionowania u początku ruchu reformacyjnego autorytatywności tradycji. W pierwszej części zarysowana jest teologiczna i ideologiczna specyfika rosyjskiego prawosławnego dyskursu o Reformacji; w drugiej przedstawia się prawosławną koncepcję autorytatywności tradycji w Kościele jako punkt wyjścia krytyki Reformacji; w trzeciej – omawiane są główne elementy krytyki reformacyjnego postulatu sola Scriptura, ze szczególnym uwzględnieniem jego motywacji i konsekwencji społeczno-politycznych.
Słowa kluczowe: Rosyjska Cerkiew Prawosławna, Reformacja, tradycja
DOI: 10.24425/119663



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marcin Składanowski",
title = "Tradycja i polityka. Współczesna rosyjska prawosławna krytyka Reformacji na przykładzie sporu o autorytatywność tradycji",
journal = "Studia Nauk Teologicznych",
year = "2018",
pages = "93-107"
}

Cytowanie w formacie APA:
Składanowski, M. (2018). Tradycja i polityka. Współczesna rosyjska prawosławna krytyka Reformacji na przykładzie sporu o autorytatywność tradycji. Studia Nauk Teologicznych, 93-107.