Małgorzata Gamrat completed her graduate studies with a double degree from the Jagiellonian University and École Pratique des Hautes Études in Paris on the basis of a doctoral dissertation entitled: Franz Liszt’s piano music in the context of the idea of «correspondance des arts» written under the supervision of professor Renata Suchowiejko and professor Catherine Massip. She received her first MA degree in 2007 from the University of Toulouse II (Franz Liszt «Après une lecture de Dante. Fantasia quasi sonate». L’influence littéraire sur l’œuvre musicale) and her second MA 2008 from the Academy of Music in Bydgoszcz on the basis of the thesis entitled The reception of the sonata form in solo piano sonatas by Alexandre Tansman. She completed her habilitation degree in 2017 at the University of Warsaw.
She teaches or taught at the Akademy of Art (Szczecin), Collegium Civitas (Warsaw), University of Warsaw, and during summer semester 2015/2016 she was a Professor at Hochschule für Musik Franz Liszt in Weimar and Universität Friedrich Schiller (Jena).
Małgorzata Gamrat participated in numerous international academic conferences and interdisciplinary research projects in the field of music and literature studies both, in Poland (e.g. Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta oraz ich transkrypcje fortepianowe jako przykład XIX-wiecznej praktyki hybrydyzacji gatunków i wzajemnego oświetlania się sztuk; Obecność polskiej muzyki i muzyków w życiu artystycznym Paryża w okresie międzywojennym, 2017–2019; Filozofia muzyki. Metafizyczne, fenomenologiczne i dekonstruktywistyczne ścieżki badań nad muzyką, jej praktyką i teorią) and abroad (e.g. Musical Signification Project under the supervision of Eero Tarasti; Od dialektů k literárním jazykům v Evropě 2012; Český a polský strukturalismus a poststrukturalismus – historie a současnost 2015, Joseph von Eichendorff (1788–1857) a česko-polské kulturní a umělecké pohraničí 2018, all supervised by Libor Martinek).
She is a member of: Société des études romantiques et dix-neuviémistes (Paris), Société Française d’Analyse Musicale (Paris), The International Association for Word and Music Studies (Graz) and Les Amis d’Alexandre Tansman (Paris). Since June 2015 she is a member of Groupe International de recherches Balzaciennes (GIRB) Paris VII Denis Diderot (supervised by Jacques-David Ebguy).
She is author of papers about different topics and two books: Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835–1855 w kontekście idei ‘correspondance des arts’ [Franz Liszt’s Piano Music of 1835–1855 in the Context of the “Correspondence des Arts” Idea] (2014) and Między słowem a dźwiękiem. Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta[Between Word and Sound. Franz Liszt’s Songs for Voice and Piano] (2016). She also was an co-editor of books: Od dialektů k literárním jazykům v Evropě (2012), Český a polský strukturalismus a poststrukturalismus – historie a současnost / Strukturalizm i poststrukturalizm czeski i polski – historia i współczesność (2015), Nowa Muzykologia (2016), Joseph von Eichendorff (1788–1857) a česko-polské kulturní a umělecké pohraničí (2018) oraz Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018 (2018; 2nd edition 2. 2019).
Professional activities
2019
Peer-reviewed Articles
- Liszt’s Manuscripts at the Adam Mickiewicz Museum of Literature in Warsain: A Preliminary Study, „Liszt-Jahrbuch” 2019/20 (nr 3), pp. 50–64.
- „Lélio” de Hector Berlioz et „Le contrebandier” de George Sand, ou une solitude d’un artiste (héros) romantique portant le masque du bandit, „Literaport. Revue annuelle de la littérature francophone” 2019, nr 6, pp. 73–86.
- Musique et vie intérieure chez Balzac, „The Balzac Review / Revue Balzac” 2019, nr 2, pp. 111–128.
- ‘Szkarłatna Partytura’ Ralfa Isau jako przykład recepcji twórczości Franza Liszta w literackiej kulturze popularnej, „Folia Litteraria Polonica”, nr 1(52), 2019, pp. 359–377.
Book Chapters
- La Damnation de Faust” d’Hector Berlioz: une crise de la foi en Dieu ou en l’homme?, in: Foi, croyance et incroyance au XIXème siècle, eds. Agata Sadkowska-Fidala, Tomasz Szymański, Atut, Wrocław 2019, pp. 127–136.
- Aleksander Tansman w Paryżu (1919−1940) w świetle wspomnień i dzienników kompozytora, Między Warszawą a Paryżem (1918-1939) (= Muzyka polska za granicą 2), eds. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Warszawa PAN 2019, pp. 57–83.
- Literackie inspiracje w polskiej muzyce kantatowej pierwszej połowy XIX wieku. Wybrane przykłady adaptacji tekstów literackich na potrzeby libretta kantaty, in: Kantata – Oratorium – Pasja. Odmiany form literacko-muzycznych w kulturze XVIII i XIX wieku, eds. Elżbieta Nowicka, Alina Borkowska-Rychlewska, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2019, pp. 63–85.
- Polish Music in Alexandre Tansman Reflection, in: Homage to Alexandre Tansman (1897–1986), ed. Anna Granat-Janki, Academy of Music, Wrocław 2019, pp. 249–267 [wersja anglojęzyczna tekstu z 2018 roku].
Co-edited Book
Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018, ed. Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, (wyd. 2. poszerzone, poprawione), beginning | cca, Warszawa 2019.
The Popularisation of Science and Knowledge Exchange (texts)
- Dobromiła Jaskot, in: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018, Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, (wyd. 2. poszerzone, poprawione) beginning | cca, Warszawa 2019, pp. 203-205.
- Ignacy Jan Paderewski, in: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018, Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, (wyd. 2. poszerzone, poprawione) beginning | cca, Warszawa 2019, pp. 273-276.
- Aleksander Tansman, in: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018, Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, (wyd. 2. poszerzone, poprawione) beginning | cca, Warszawa 2019, pp. 342-344.
Editorial Review Board
„Ars inter Culturas”
„Muzyka”
„Teoria Muzyki”
International Conference Presentations
- La Chanson à la télé: les vedettes et leurs chansons inédites chez les Carpentier, Deuxième Biennale internationale d'études sur la Chanson Du malentendu dans la chanson, Francja, Aix Marseille Université, Aix-en-Provence, 1–3.04.2019.
- Gigi de Dalida: à la recherche des nouvelles formes d’expression dans une chanson française, międzynarodowa konferencja romanistyczna La francophonie: Langue, culture, création; Polska, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 19–03.2019.
- La collaboration entre artistes et leur interdisciplinarité au temps du romantisme, międzynarodowa konferencja romanistyczna La francophonie: Langue, culture, création; Polska, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 19–03.2019 [wykład plenarny – 60 minut].
National Conference Presentations
- Opera to czy oratorium: Mojżesz w Egipcie Rossiniego według Balzaca, VI Seminarium Librettologiczne: Kantata – Oratorium – Pasja w historii kultury polskiej, Uniwersytet Adama Mickiewicza/Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 09–10.12.2019.
- Muzyka uchem pisarza i piórem kompozytora – dwa oblicza dziewiętnastowiecznej refleksji o muzyce, ogólnopolskie Sympozjum historyków muzyki XIX wieku, Polska, Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 14–15.03.2019.
Scientific Committee Member
Członek komitetu naukowego II Forum Idei Młodych Naukowców. Inspiracje dla projektów interdyscyplinarnych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 21 05.2019.
Research project participant
- Filozofia muzyki. Metafizyczne, fenomenologiczne i dekonstruktywistyczne ścieżki badań nad muzyką, jej praktyką i teorią [Philosophy of music. Metaphisics, fenomenology and deconstructionism], OPUS 12, Uniwersytet Warszawski, director: dr hab. Małgorzata Anna Szyszkowska; czas trwania: 2017–2020.
- Obecność polskiej muzyki i muzyków w życiu artystycznym Paryża w okresie międzywojennym [Polish music and musicians in Paris in the interwar period], OPUS 12, Jagiellonian University; director: dr hab. Renata Suchowiejko (Jagiellonian University); czas trwania: 2017-2020.
Professional Memberships
Société des études romantiques et dix-neuviémistes (Paris).
Guest Lectures
Estetyka muzyczna Berlioza w świetle jego utworów scenicznych/symfonicznych (Symfonia fantastyczna, Lélio, Potępienie Fausta), Zakład Analizy i Interpretacji Dzieła Muzycznego; Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk, 25.03.2019
PhD Review
Oskar Karol Łapeta, Eugeniusz Morawski – życie i recepcja twórczości, supervisor: dr hab. Marcin Gmys, prof. UAM, University of Warsaw [27.11.2019].
The Popularisation of Science and Knowledge Exchange
1. Composer’s Birthday in Żelazowa Wola: Niccolò Paganini; 24.10.2019
a) Concert lecture: Niccolò Paganini 24 Caprices for Solo Violin 1
b) Lecture: Epoka wirtuozów
2. Workshop for Secondary School pupils (Polish Children’s Fund): Muzyka uchem pisarza – Honoriusz Balzak i muzyka, Lusławice 17–18.01.2019
2018
Peer-reviewed Articles
Jankélévitch: freedom, music and unfinished project, „Interdisciplinary Studies in Musicology”, 2018, nr 18.
Book Chapters
- Strategie zachowania tożsamości regionalnej (i narodowej) w twórczości Pawła Kubisza, in: Joseph von Eichendorff (1788–1857) a česko-polska kulturni a umělecka pohraniči / Joseph von Eichendorff (1788–1857) i czesko-polskie kulturowe i artystyczne pogranicza, eds. M. Gamrat, L. Martinek, Slezská univerzita v Opavě / KLP – Koniasch Latin Press, Opava 2018, pp. 95–116.
- Muzyka polska w refleksji Aleksandra Tansmana, in: W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897–1986), ed. Anna Granat-Janki, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Wrocław 2018, pp. 265–284.
- Les différentes notions de l’amour dans les Lieder de Franz Liszt, in: Les topiques du XIXème siècle et la musique de Franz Liszt, ed. Marta Grabócz, Hermann, Paris 2018; pp. 229–
Co-edited Book
- Joseph von Eichendorff (1788–1857) a česko-polska kulturni a umělecka pohraniči / Joseph von Eichendorff (1788–1857) i czesko-polskie kulturowe i artystyczne pogranicza, ed. M. Gamrat, L. Martinek, Slezská univerzita v Opavě / KLP – Koniasch Latin Press, Opava 2018.
- Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018, ed. Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, Meakultura, Gliwice 2018.
The Popularisation of Science and Knowledge Exchange (texts)
- Dobromiła Jaskot, in: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018, Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, Meakultura, Gliwice 2018, pp. 181-183.
- Ignacy Jan Paderewski, in: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018, Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, Meakultura, Gliwice 2018, pp. 251-254.
- Aleksander Tansman, in: Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą 1918–2018, Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gamrat, Magdalena Nowicka-Ciecierska, Marlena Wieczorek, Meakultura, Gliwice 2018, pp. 320-322.
Editorial Review Board
- „Studia Chopinowskie”
- „Kwartalnik Młodych Muzykologów”
- „Teoria Muzyki”
- „Przegląd Zachodni”
International Conference Presentations
- Musical and Literary Meanings in Berlioz’s Symphonie Fantastique op. 14a and Lelio op. 14b, Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM18), Iniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 17–20.10.2018.
- La musique de Paderewski à Paris pendant la période d’entre-deux-guerres, międzynarodowa konferencja Ignacy Jan Paderewski L’Art pour la liberté w ramach projektu La semaine polonaise (dir.Kinga Joucaviel), Université de Toulouse Jean Jaurès, Toulouse, 1–5.10.2018.
- Semiotics code and intertextuality in Berlioz op 14a and 14b, Sources of Creativity. From Local to Universal. An international symposium around Eero Tarasti’s work in the eve of his 70th birthday, Finlandia, Academy of Cultural Heritages and the Semiotic Society of Finland, Mikkeli, 8–08.2018.
- Strategie zachowania tożsamości narodowej w twórczości Pawła Kubisza; konferencja międzynarodowa Joseph von Eichendorff (1788 –1857) a česko-polské kulturní a umělecké pohraničí / Joseph von Eichendorff (1788-1857) i czesko-polskie kulturowe i artystyczne pogranicze, Republika Czeska, Ústav bohemistiky a knihovnictví FPF SU v Opavě, 23.05.2018.
- Narrative strategies in Karol Kurpiński’s „Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki” (Elegy to the death of Tadeusz Kosciuszko); 14th International Congress on Musical Signification, Rumunia; Cluj-Napoca, The Gheorghe Dima Academy of Music, 11–05.2018.
National Conference Presentations
- Kultura rocka w telewizji francuskiej – „Les enfants du rock” (1982–1988), Ogólnopolska Konferencja Naukowa Unisono w wielogłosie X, Uniwersytet Opolski, Tułowice 28–29.09.2018.
- Znaczenie nauczania teorii muzyki w procesie kształcenia muzyków (wczoraj i dziś), Konferencja Naukowo-Metodyczna: Teoria muzyki w praktyce. Specyfika kształcenia w szkole muzycznej I i II stopnia, Polska, Akademia Sztuki w Szczecinie / Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Nowowiejskiego w Szczecinie, Szczecin 23–24.11.2018.
- „Damnation de Faust” de Berlioz: crise de la foi en Dieu ou en l'homme?, IVème Rencontre des Dix-neuvièmistes: Foi, croyance et incroyance au XIXème siècle, Polska, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 8–9.11.2018.
- Jankelevitch, wolność, muzyka i niedokończony projekt..., konferencja pamięci Macieja Jabłońskiego Wolność muzyki – wolność w muzyce, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Gdański, Krokowa, 14–16.09.2018.
- Aleksander Tansman w Paryżu (1919−1940) w świetle dzienników i wspomnień kompozytora; Kompozytorzy polscy a Paryż (1918 – 1939): II Konferencja z cyklu „Muzyka polska za granicą”, Polska, Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16.05.2018.
Co-director of International Research Grant
Joseph von Eichendorff (1788–1857) a česko-polské kulturní a umělecké pohraničí / Joseph von Eichendorff (1788–1857) i czesko-polskie kulturowe i artystyczne pogranicza [Joseph von Eichendorff (1788–1857) and Czech-Polish cultural borderland], Česko-polské fórum – Forum Polsko-Czeskie při Ministerstvu zahraničních věcí ČR [92783/2018-OVD]; director grantu dr hab. Libor Martinek (Slezská univerzita
v Opavě); czas trwania: 15.01.–31.12.2018; wice-director.
Translations (into French)
Maurice Ravel, Romantyzm w muzyce („Muzyka”, 1925, p. 113), Maurice Ravel, L’intégrale. Correspondance (1895-1937) écrits et entretiens, édition établie, présentée et annotée par Manuel Cornejo, Le Passeur Éditeur, Paris 2018, p. 1442.
Editorial Board
„Meakultura.pl”
Editorial Review Board
„Studia Chopinowskie”
„Przegląd Zachodni”
„Teoria Muzyki”
„Kwartalnik Młodych Muzykologów”
NCN Research project participant
Obecność polskiej muzyki i muzyków w życiu artystycznym Paryża w okresie międzywojennym, OPUS 12 NCN [2016/23/B/HS2/00895], director: dr hab. Renata Suchowiejko (Jagiellonian University).
2017
Peer-reviewed Articles
Palimpsest, quotation, paraphrase or self-allusion? Several remarks on Franz Liszt’s songs to texts by Pierre-Jean de Béranger in the context of a comparative study, „Liszt-Jahrbuch” 2017/18 (nr 2), pp. 26–42.
Book Chapters
- Between the sound and the word – methodological challenges in the analysis of Liszt’s piano transcriptions of his own Lieder, in: Making Sense of Music. Studies in Musical Semiotics, eds. Mark Reybrouck, Costantino Maeder, Presses Universitaires de Louvain, Louvain 2017, pp. 91–105; [wersja poszerzona publikacji z 2013 roku].
- „Le syndrome chopinien” dans la musique pour piano d’Alexandre Tansman, in: Chopin 1810-2010. Ideas – Interpretations – Influence, (t. 2) eds. I. Poniatowska,
Chechlińska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2017,
pp. 421–433. - Małgorzata Gamrat, Anna Tenczyńska, Album jako przedmiot badań interartystycznych (prolegomena), in: Komparatystyka jutra, eds. Szczęsna, P. Kubicki, M. Leszczyński, Universitas, Kraków 2017, pp. 219–232.
Book Review
O związkach muzyki ze słowem raz jeszcze [Hazel Smith, The Contemporary Literature-Music Relationship: Intermedia, Voice, Technology, Cross-Cultural Exchange, Routledge 2016, pp. 202; „Routledge Interdisciplinary Perspectives on Literature” nr 65; ISBN 9781138852051] recenzja książki w „Res Facta Nova” 2017, 18(27);
Knowledge Exchange Project
Kompozytorzy polscy za granicą. Przewodnik (XX i XXI wiek) [Polish composers from 20th and 21st Centuries abroad – Guide], The Ministry of Culture and National Heritage, Fundacja Meakultura, dir. dr Marlena Wieczorek.
Co-author of Interdisciplinary Textbook for Students
Libor Martinek, Małgorzata Gamrat, Literatura i Muzyka. Wprowadzenie do problematyki [Music and Literature. An Introduction], ed. Aleksandra Wojda, Literature&Sciences, Opava 2017 (2nd edition).
Translations (into Polish)
Aleksander Tansman, Karol Szymanowski, „Res Facta Nova” 2017, 18(27);
Editorial Board
„Meakultura.pl”
„Polski Rocznik Muzykologiczny”
Editorial Review Board
„Teoria Muzyki”
„Tekstualia”
„Polski Rocznik Muzykologiczny”
„Kwartalnik Młodych Muzykologów”
International Conference Presentations
- Karol Szymanowski w refleksji Aleksandra Tansmana / Karol Szymanowski in Alexandre Tansman’s Writings, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku / International Conference Karol Szymanowski in the Culture of the 20th and 21st Centuries, Zakopane 02–04.10.2017.
- 19th-Century Song Cycle as an Object of Interdisciplinary Analysip. A Case of Franz Liszt’s Song Cycles, 9thEuropean Music Analysis Conference – EuroMAC 9 2017, Strasbourg 28 06–01.07.2017.
- Experience of International Mobility: Relations between France and Poland w czasie The 9th European Music Analysis Conference (EuroMAC 9; Workshop/Young Researcher’s Meeting), Strasbourg 28.06–007.2017.
- Tansman o Muzyce Polskiej – Analiza Pism Kompozytora, Sixth World Congress on Polish Studies, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 16–06.2017.
National Conference Presentations
- Literackie inspiracje w polskiej muzyce kantatowej pierwszej połowy XIX wieku. Wybrane przykłady adaptacji tekstów literackich na potrzeby libretta kantaty, V Seminarium Librettologiczne: Oratorium – kantata – chorał. Odmiany form literacko-muzycznych w polskiej kulturze XVIII i XIX wieku, Uniwersytet Adama Mickiewicza/Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 14–15.12.2017.
- Badania muzyczno-literackie i ich konsekwencje dla analizy muzycznej, Ogólnopolska konferencja naukowaMetody Analizy Muzyki XX i XXI wieku, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 25.11.2017.
- Rockowe metanarracje w telewizji – fenomen programów telewizyjnych Maritie
i Gilberta Carpentierów, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Unisono w wielogłosie IX, Uniwersytet Opolski, Opole 20–21.10.2017. - Muzyka polska w refleksji Aleksandra Tansmana, Międzynarodowa Konferencja Naukowa W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897–1986), Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław, 13–14.03.2017.
- XIX-wieczny humanitaryzm, muzyka i ukryte w niej znaczenia, Ogólnopolskie Seminarium Naukowe Jak filozofować dziś o muzyce?, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2–03.2017.
Member of Scientific Advisory Board
The 9th European Music Analysis Conference (EuroMAC 9) Strasbourg 28.06– 01.07.2017.
Awards
Prize Clio of Rector of University of Warsaw for book: Między słowem a dźwiękiem. Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta [Between Word and Sound: Franz Liszt’s Songs for Voice and Piano].
Funding
Individual Fellowship of Rector of University of Warsaw for participation in 9th European Music Analysis Conference – EuroMAC 9, Strasbourg (France), 28 June – 1 July 2017 [BOB-661-78/17].
Guest Lectures
Liszt i teatr, IM UAM, Poznań 06.06.2017.
The Popularisation of Science and knowledge exchange
Composer’s Birthday in Żelazowa Wola: Franz Liszt 19.102017:
- a) Workshop: Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta
- b) Lecture: Pieśni Franza Liszta – w kręgu romantycznych intertekstów
2016
Books
Między słowem a dźwiękiem. Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta [Between Word and Sound. Franz Liszt’s Songs for Voice and Piano], Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016.
Peer-reviewed Articles
« La fin du monde est mon seul rêve » : l’image poétique et musicale du Juif errant de Pierre-Jean de Béranger. Quelques exemples interartistiques, „Literaport. Revue annuelle de la littérature francophone”, nr 3, 2016, pp. 159–170.
Book Chapters
- Elementy operowe w pieśniach Franza Liszta. Kilka uwag o „Jeanne d’Arc au bûcher” (1874) i „Drei Lieder aus Schillers Wilhelm Tell” (1845), in: Opera w kulturze, ed. M. Sokalska, Avalon, Kraków 2016, pp. 323–338.
- O humanistycznych przebudowach i muzykologicznych adaptacjach, in: Nowa Muzykologia, eds. M. Jabłoński, M. Gamrat, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2016, pp. 37–50.
Critical edition
Franz Liszt, Göttliche Gedanken, ed. Małgorzata Gamrat, Triangiel, Warszawa 2016, pp. 19 [ISMN 979-0-801506-66-5]: edited for publication, preface and critical notep.
Co-edited Book
Nowa Muzykologia, ed. M. Jabłoński, M. Gamrat, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2016.
International Research Grant Participant
Histoire de l’enseignement de la musique en France 1795–1914 (dir.Cécile Reynaud), Agence Nationale de la Recherche [ANR-13-CUTL-0007], Bibliothèque nationale de France, École Pratique des Hautes Études, Archives Nationales, Conservatoire Nationale Supérieur de Musique et de Danse de Paris, Paris, Francja; czas trwania: 2014–2017 (wykonawca pomocniczy).
Editorial Board
„Meakultura.pl”
„Polski Rocznik Muzykologiczny”
„Musicology Today”
Editorial Review Board
„Polski Rocznik Muzykologiczny”
„Kwartalnik Młodych Muzykologów”
International Conference Presentations
- „Je finis vieux, infirme et las”: le vieux corps vu par le poète et par le musicien. Le cas du poème „Le vieux vagabond” de Pierre-Jean Béranger mis en musique par Franz Liszt, 14th Annual Conference of Society of Dix-Neuviémistes: The Body; Francja, Paris, University of Kent, 14–16.04.2016.
- Musical Meaning in Liszt’s Songs on the Example of an unpublished Song entitled „Göttliche Gedanken”; 13thInternational Congress on Musical Signification; Wielka Brytania, Canterbury, Canterbury Christ Church University, 4–7.04.2016.
National Conference Presentations
„Szkarłatna Partytura” (Die Dunklen, 2007) Ralfa Isau jako przykład recepcji muzyki Franza Liszta w kulturze popularnej, konferencja Muzyka i muzyczność w literaturze od romantyzmu do czasów najnowszych Łódź, Uniwersytet Łódzki, 23–25.11.2016.
Scientific Internships (during of realization of research grants or scholarships)
Bibliothèque nationale de France, Paris, 11–18.04.2016.
Funding
Individual Fellowship of Rector of University of Warsaw for book’s publication Między słowem a dźwiękiem. Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego (2016) [BOB-661-30/16 i BOB-661-187/16].
2015
Peer-reviewed Articles
- Les transgressions artistiques dans la musique de Franz Liszt. Quelques observations sur un cycle inspiré par la poésie de Victor Hugo, „Literaport. Revue annuelle de la littérature francophone”, nr 2, 2015, pp. 21–
- Z biblioteki kompozytora: Marie Gjertz i jej wizja muzyki z punktu widzenia moralnego oraz religijnego, „Miscellanea anthropologica et sociologica”, nr 16(3), 2015, pp. 128–143.
Book Chapters
Strukturalizm a muzykologia (polska). Kilka uwag o „Die Lorelei” Franza Liszta w świetle analizy narratologicznej, in: Český a polský strukturalismus a poststrukturalismus – historie a současnost / Strukturalizm i poststrukturalizm czeski i polski – historia i współczesność, eds. L. Martinek, M. Gamrat, Slezská Univerzita v Opavě, Opava 2015, pp. 143–153.
Book Review
- XX-wieczna brzmieniowość z elektroniką w tle w ujęciu Márty Grabócz [Márta Grabócz, Entre naturalisme sonore et synthèse en temps réel. Images et formes expressives dans la musique contemporaine, Éditions des archives contemporaines, Paris 2013], w „Res Facta Nova”, nr 15(25), 2015, pp. 178–186; on-line: www.resfactanova.pl.
- Libor Martinek: Fryderyk Chopin v české literatuře, Slezská univerzita v Opavě, Opava 2013, in: „Muzyka”, nr 2, 2015, pp. 138–141.
Co-edited Book
Český a polský strukturalismus a poststrukturalismus – historie a současnost / Strukturalizm i poststrukturalizm czeski i polski – historia i współczesność, 2015, ed. L. Martinek, M. Gamrat, Slezská Univerzita v Opavě, Opava
Co-author of Interdisciplinary Textbook for Students
Libor Martinek, Małgorzata Gamrat, Literatura i Muzyka. Wprowadzenie do problematyki [Music and Literature. An Introduction], ed. Aleksandra Wojda, Literature&Sciences, Opava 2015.
International Research Grant Participant
Český a polský strukturalismus a poststrukturalismus – historie a současnost
(dir.Libor Martinek), grant wewnętrzny Slezská Univerzita v Opavě [IGS/15/2015], Slezská Univerzita v Opavě, Opava, Republika Czeska, czas trwania: 02–12.2015 (koordynator polskiej grupy wykonawców grantu).
Research Group Memberships
Groupe International de Recherches Balzaciennes (GIRB), dir.Jacques-David Ebguy, instytucje oraz miejsce: Université Paris VII Denis Diderot, Paris, France.
Editorial Board
„Musicology Today”
Editorial Review Board
„Acta Philologica”
„Kwartalnik Młodych Muzykologów”
International Conference Presentations
- Songs from the Published Writings of Alfred Tennyson: The Case of Franz Liszt’s Only English-Language Song; 10thBiennial International Conference on Music in 19th-Century Britain; Wielka Brytania, Glasgow, Royal Conservatoire of Scotland, 8–10.07.2015.
- Franz Liszt’s „Buch der Lieder” as a cultural semiotic studies challenge; 1st International Symposium on Cultural and Communication Semiotics; Chiny, Chengdu, Sichuan University, 3–5.07.2015.
- Le conflit entre la convention et la liberté artistique – „Guitare” de Victor Hugo lue par Franz Liszt; 13th Annual Conference of Society of Dix-Neuviémistes: The Conflict; Wielka Brytania, Glasgow, University of Glasgow, 13–15.04.2015.
National Conference Presentations
Małgorzata Gamrat, Anna Tenczyńska, Z warsztatu muzykologa i literaturoznawcy. Album jako przedmiot badań interartystycznych; Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra; Warszawa, Uniwersytet Warszawski, 17–19.03.2015.
Scientific Internships (during of realization of research grants or scholarships)
- Fondazione Istituto Liszt, Bologna, 26–30.10.2015.
- Goethe- und Schiller- Archiv, Weimar, 4–30.05.2015.
Professional Memberships
Polskie Towarzystwo Analizy Muzycznej (Warszawa); sekretarz Zarządu (kadencja 2015–2018); sekretarz Komisji Rewizyjnej (kadencja 2018–2021), jeden z członków założycieli.
Awards
- Scholarship for Outstanding Young Scientist of Ministry of Science and Higher Education.
- Prize of Kp. prof. Hieronim Feicht / Polish Composer Union for book: Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835–1855 w kontekście idei ‘correspondance des arts’ [Franz Liszt’s Piano Music from the Yeas 1835-1855 in the Context of the Idea of correspondance des arts] (Warsaw 2014).
The Popularisation of Science and Knowledge Exchange
- Participant of scholars and journalists’ discussion on virtuosity Wirtuoz: ciało / instrument in The Fryderyk Chopin Institute, Warsaw, 8 December 2015.
- Participant of radio program on classic music „W kontrapunkcie, czyli za i przeciw” (9 February 2015).
2014
Book
Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835–1855 w kontekście idei „correspondance des arts” [Franz Liszt’s Piano Music from the Yeas 1835-1855 in the Context of the Idea of correspondance des arts], Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014, pp. 384 [ISBN 978-83-235-1466-4]
La musique pour piano de Franz Liszt dans le contexte de l’idée de la correspondance des arts / Muzyka fortepianowa Franza Liszta w kontekście idei „correspondance des arts”, [doktorat 2012, wersja francuska] Atelier Nationale de Reproduction des Thèses (ANRT), Lille 2014; pp. 488 [ISBN 978-2-7295-8594-5].
Peer-reviewed Articles
- Franz Liszt et Félix Lichnowsky: histoire d’une amitié, „Quaderni dell’Istituto Liszt”, nr 14, 2014, pp. 163–188.
- La révolte comme source d’inspiration et signe d’auto-identification dans l’œuvre de Franz Liszt, „Literaport. Revue annuelle de la littérature francophone”, nr 1, 2014, pp. 49–
- Les croisements romantiques des sens: Liszt lecteur de Senancour, „Orbis Linguarum”, nr 41, 2014, pp. 215–226.
Book Review
Tomasz Baranowski: Profile Skriabina. Szkice z poetyki twórczości. Białystok 2013, „Muzyka”, nr 4, 2014, pp. 140–147.
Editorial Board
„Musicology Today”
Editorial Review Board
„Kwartalnik Młodych Muzykologów”
International Conference Presentations
- La conception lisztienne du cycle poético musical pour piano solo; 8th European Music Analysis Conference(EuroMAC VIII); Belgia, Leuven, Katholieke Universiteit Leuven, 17–09.2014.
- „Avec un profond sentiment d’ennui” – l’ennui dans la musique de Franz Liszt; 12th Annual Conference of Society of Dix-Neuviémistes: The Emotions; Wielka Brytania, Sheffield, University of Sheffield, 28–30.03.2014.
National Conference Presentations
- Z biblioteki kompozytora – Marie Gjertz „La musique au point de vue moral et religieux” (1859); Muzyka i moralność, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 10–11.12.2014.
- Elementy operowe w pieśniach Franza Liszta na przykładzie „Jeanne d’Arc au bûcher” (1874) i „Lieder aus Schillers Wilhelm Tell” (1845); Opera w kulturze, Kraków, Jagiellonian University, 23–24.10.2014.
Scientific Internships (during of realization of research grants or scholarships)
- Bibliothèque nationale de France, Paris, 4–19.10.2014.
- Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont, Budapeszt, 12–26.07.2014.
Professional Memberships
- Société Française d’Analyse Musicale (Paris).
- Society of Dix-Neuviémistes (Exeter).
Funding
Individual Fellowship of Rector of University of Warsaw for book’s publication Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835–1855 w kontekście idei „correspondance des arts”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego (2014) [BOB-661-19/14].
2013
Peer-reviewed Articles
- Liszt’s experiments with literature, „Interdisciplinary Studies in Musicology”, nr 13, 2013, 107–125.
- Liszt and the French Literary Avant-garde, „Interdisciplinary Studies in Musicology”, nr 13, 2013, 93–105.
Book Chapters
- Liszt en Silésie, in: Franz Liszt. Un musicien dans la société, eds. C. Szabó-Knotik, L. Le Diagon-Jacquin, M. Saffle, Hermann, Paris 2013, pp. 267–
- Between the sound and the word – methodological challenges in the analysis of Liszt’s piano transcriptions of his own Lieder, in: eds. Reybrouck, C. Maeder, A. Helbo, E. Tarasti, E-proceedings of the XIIth International Congress of Musical Signification. Music, Semiotics, Intermediality, Centro di Studi Italiani, Université catholique de Louvain / Section of Musicology, Katholieke Universiteit Leuven, Louvain-la-Neuve / Leuven 2013, pp. 118–121.
- Trois Nocturnes „Liebesträume” de Franz Liszt. Entre l’idiome chopinien de nocturne et le langage rhétorique de Liszt, in: Music: Function And Value. Proceedings of the 11th International Congress On Musical Signification. Kraków, Poland, October 2, 2010, T. Malecka, M. Pawłowska, Akademia Muzyczna w Krakowie, Musica Iagellonica, Kraków 2013, pp. 300–309.
Book Review
Od Kuhlaua do Dusapina, czyli muzyka, narracyjność i znaczenie według Márty Grabócz [Márta Grabócz, Musique, narrativité, signification, préface de Charles Rosen, L’Harmattan, Paris 2009], in: „Res Facta Nova”, nr 14(23), 2013, pp. 275–281.
Co-edited Book
Libor Martinek, Fryderyk Chopin v české literatuře, ed. M. Gamrat, J. Gregar,
L. Martinek, Slezská Univerzita v Opavě, Opava 2013.
Editorial Board
„Musicology Today”
Research Grant Director
Pieśni na głos i fortepian Franza Liszta oraz ich transkrypcje fortepianowe jako przykład XIX-wiecznej praktyki hybrydyzacji gatunków i wzajemnego oświetlania się sztuk, [Franz Liszt’s songs for voice and piano and its piano transcriptions as an example of 19th Century practice of genres hybradization and of reciprocal enlightenment of arts] Fuga 2 National Science Centrum [2013/08/S/HS2/00528].
International Conference Presentations
- La correspondance romantique de sens – Liszt lecteur de Senancour; Au carrefour des sens; Wrocław, Uniwersytet Wrocławski, 26–27.09.2013.
- Between the sound and the word – methodological challenges in the analysis of Liszt’s piano transcriptions of his own Lieder; 12th International Congress of Musical Signification. Music, Semiotics, Intermediality; Belgia, Bruxelles / Louvain la Neuve, Université Catholique de Louvain, 2–6.04.2013.
National Conference Presentations
Podróż słowem i dźwiękiem malowana – „Album d’un voyageur” Franza Liszta; Ut pictura poesis vel ut poesis pictura 2; Warszawa, Uniwersytet Warszawski, 14–15.01.2013.
Professional Memberships
The International Association for Word and Music Studies (Graz).
2012
Peer-reviewed Articles
Franz Liszt i jego muzyka fortepianowa w ujęciu Jarosława Iwaszkiewicza i Pawła Kubisza, „Folia Litteraria Polonica”, nr 1(15), 2012, pp. 163–179.
Book Chapters
- Od poezji trubadurów do literackiej nagrody Nobla, czyli krótka historia języka oksytańskiego w literaturze francuskiej, in: Od dialektů k literárním jazykům v Evropě, eds. L. Martinek, M. Gamrat, J. Gregar, Slezská Univerzita v Opavě, Opava 2012, pp. 11–24.
- „Phaedra” Dobromiły Jaskot – moderne czy contemporaine. „Live electronics” i opera XXI wieku, in: Doświadczenie nowoczesności. Perspektywa polska – perspektywa europejska, eds. E. Paczoska, J. Kulas, M. Golubiewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, pp. 271–
Co-edited Books
Od dialektů k literárním jazykům v Evropě, ed. L. Martinek, M. Gamrat, J. Gregar, Slezská Univerzita v Opavě, Opava2012.
The Popularisation of Science and Knowledge Exchange
- Małgorzata Gamrat, Dagmara Budzioch, 2012, Opera Sabataj Cwi, fałszywy Mesjasz Aleksandra Tansmana (2), „Muzyka 21”, nr 8/2012, pp. 32–33.
- Małgorzata Gamrat, Dagmara Budzioch, 2012, Opera Sabataj Cwi, fałszywy Mesjasz Aleksandra Tansmana (1), „Muzyka 21”, nr 7/2012, pp. 31–32.
Translations (into Polish)
Aleksander Tansman, Hommage à Strawinsky, „Muzyka 21” 2012, nr 5, pp. 30–31.
International Research Grant Participant
Od dialektů k literárním jazykům v Evropě (dir.Libor Martinek), Slezská Univerzita v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, Opava, Republika Czeska, 02–12.2012.
International Conference Presentations
Le mythe et la civilisation au XXIe siècle – entre les sons acoustiques et électroniques dans „Phaedra” de Dobromiła Jaskot; Journée d’études Soixante ans de musiques mixtes; Francja; Paryż, Université Paris IV / Sorbonne, 22–23.11.2012.
Scientific Internships (during of realization of research grants or scholarships)
Bibliothèque nationale de France, Paris, 05.2012.
Funding
PhD Scholarship of Jagellonian University.
2011
Book Chapters
XIX-wieczne ruchy wolnościowe w ‘Rapsodzie o Oszeldzie’ Pawła Kubisza. Kontekst śląski i europejski, in: Evropskádimenze české a polské literatury, ed. L. Martinek, Slezská Univerzita v Opavě, Opava 2011, pp. 153–162.
International Conference Presentations
- Les différentes notions de l’amour dans les Lieder de Franz Liszt; Les topiques du XIXe siècle et la musique de Franz Liszt; Francja; Strasbourg, Université de Strasbourg, 26–28.09.2011.
- Liszt en Silésie; Franz Liszt: un musicien dans la société; Francja; Rennes, Université Rennes 2, 20–22.09.2011.
- Programme music – methodological challenges, An International Doctoral Summer School in the Humanities: Comparing, University College Cork, 4–11.09.2011.
National Conference Presentations
Liszt i literacka awangarda lat trzydziestych XIX wieku; Epoka Liszta i Mahlera
w reinterpretacjach modernistycznych i postmodernistycznych; Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Akademia Muzyczna, 8–9.12.2011.
Scientific Internships (during of realization of research grants or scholarships)
- Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont, Budapeszt, 01–07.05.2011.
- Bibliothèque nationale de France, Paris, 09.2010-06.2011.
Professional Memberships
Les Amis d’Alexandre Tansman (Paris).
Funding
- Scholarship of University College Cork to participate at International Doctoral Summer School in the Humanities (awarded project: Programme music – methodological challenges).
- Individual Fellowship of Rector of École Pratique des Hautes Études for participation in Liszt Congress 2011 Rennes – Strasbourg.
Guest Lectures
- La collection de Franz Liszt à Budapest, École Pratique des Hautes Études (Paryż), 10.06.2011.
- La correspondance des arts en France de la première moitié du XIXe siècle, École Pratique des Hautes Études (Paryż), 26.05.2011.
- Alexandre Tansman sa vie et son œuvre, École Pratique des Hautes Études (Paryż), 29.04.2011.
2010
Peer-reviewed Articles
Analogie między muzyką i językiem według „Encyclopédie pittoresque de la musique” (1835), „Res Facta Nova”, 2010, on-line [available until 2016]:
http://www.resfactanova.pl/index.php?id=laboratorium#aktualnosci
The Popularisation of Science and knowledge exchange
Aleksander Tansman o Chopinie, „Muzyka 21”, nr 10/2010, p. 30.
Translations (into Polish)
- Aleksander Tansman, Considérations sur l’héritage musical de Chopin, „Muzyka 21” 2010, nr 12, pp. 33–34.
- Aleksander Tansman, Sur la „leçon” de Chopin „révolutionnaire”,„Muzyka 21” 2010, nr 11, pp. 34–37.
Professional Research Group and Projects
Musical Signification Project (dir. Eero Tarasti), University of Helsinki, Helsinki, Finland.
International Conference Presentations
- „Récite-moi un poème” – Liszt et ses idées esthétiques à travers l’enseignement du piano de la première moitié du XIXesiècle à Paris; International Congress Chopin and Liszt: two composers and their relation to the parisian musical scene; Włochy; Lucca, Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, 2–4.12.2010.
- XIX-wieczne ruchy wolnościowe w „Rapsodzie o Oszeldzie” Pawła Kubisza. Kontekst śląski i europejski; Evropskádimenze české a polské literatury; Republika Czeska; Opava, Slezská univerzita v Opavě, 10–11.11.2010.
- Trois Nocturnes „Liebesträume” de Franz Liszt. Entre l’idiome chopinien de nocturne et le langage rhétorique de Liszt; 11th International Congress on Musical Signification Music: Function and Value; Polska, Kraków, Akademia Muzyczna, 27.09– 02.10.2010.
- „Le syndrome chopinien” dans la musique pour piano d’Alexandre Tansman; 3th International Congress Chopin 1810–2010. Ideas – Interpretations – Influence; Polska; Warszawa, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, 25.02–01.03.2010.
National Conference Presentations
Analogie między muzyką i językiem według „Encyclopédie pittoresque de la musique” (1835); Język i muzyka; Polska; Kraków, Jagiellonian University, Akademia Muzyczna, 01.06.2010.
Scientific Internships (during of realization of research grants or scholarships)
Bibliothèque nationale de France, Paris, 10.2009–02.2010.
Guest Lectures
Pierwiastki chopinowskie w muzyce fortepianowej Aleksandra Tansmana, Music School in Kalisz, 04.03.2010.
2009
Peer-reviewed Articles
„Forma mostowa” – w poszukiwaniu alternatywy dla formy sonatowej. V Sonata na fortepian solo Aleksandra Tansmana, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ”, nr 4, 2009, on-line:
http://www2.muzykologia.uj.edu.pl/kwartalnik/numery/nr4/malgorzata.pdf
Book Chapters
Między „narracją” a „psychologią”. Obecność „Boskiej Komedii” Dantego i „Fausta” Goethego w języku muzycznym Franza Liszta, in: Kody kultury. Interakcja, transformacja, synergia, eds. H. Kubicka, O. Taranek, WydawnictwaUniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009, pp. 155–167;
Professional Research Group and Projects
Laboratorium Myśli Muzycznej (dir.Maciej Jabłoński), projekt niezależny, czas trwania: 2009–2016.
National Conference Presentations
- Franz Liszt i jego muzyka fortepianowa w ujęciu Jarosława Iwaszkiewicza i Pawła Kubisza; Muzyka i muzyczność w literaturze. Od Młodej Polski do czasów najnowszych; Polska; Łódź, Uniwersytet Łódzki, 2–4.12.2009.
- Funkcje szpetoty w muzyce: estetyka – inspiracja – materiał – ekspresja; Szpetne w sztukach pięknych; Polska; Toruń, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika, 26–28.11.2009.
- „Phaedra” Dobromiły Jaskot – modernie czy contemporaine? „Live electronics” i opera XXI wieku; Doświadczenie nowoczesności w literaturze i w teatrze. Perspektywa polska – perspektywa europejska; Polska; Warszawa, Uniwersytet Warszawski, 5–6.06.2009.
Scholarship
Scholarship of French Government for doctoral studies in France and realization of PhD project La musique pour piano de Franz Liszt dans le contexte de l’idée de la correspondance des arts (Jagiellonian University / École Pratique des Hautes Études).