Nasilenie wymiarów konstytuujących postawę wobec edukacji a percepcja źródeł własnej skuteczności u osób odbywających karę pozbawienia wolności
[The Intensity of the Attitudes towards Education and the Perception of the Sources of Self-Efficacy among Prisoners]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Zeszyty Naukowe KUL (ISSN: 0044-4405)
Współautorzy: Piotr Maziarczyk, Mateusz Mikołajczak, Mirosław Kalinowski, Iwona Niewiadomska
Rok wydania: 2024
Strony od-do: 47-60
Streszczenie: W ramach niniejszej pracy podjęto problematykę wyzwań i perspektyw edukacji w kontekście sys-temu więziennego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb więźniów oraz dostępnych zasobów i możliwości. Celem badania było określenie relacji między nasileniem różnych aspektów postawy wobec edukacji u więźniów a percepcją własnej skuteczności. Badanie przeprowadzono na 115 osobach odbywających karę pozbawienia wolności w jednostkach penitencjarnych Okręgu Lubelskiego Służby Więziennej. Analizy empiryczne wykazały istotne korelacje między emocjonalnym aspektem postawy wobec edukacji a percepcją własnych sukcesów i porażek, poziomem odczuwanego stresu oraz perswazjami ze strony innych osób. Intensywność poznawczego wymiaru postawy wobec edu-kacji istotnie koreluje z poziomem percepcji perswazji ze strony innych osób, z kolei intensywność wymiaru behawioralnego koreluje z poziomem doświadczanego stresu. Więźniowie mogą równo-cześnie wykazywać sprzeczne przekonania na temat edukacji, które mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne, jednocześnie doświadczając dużego poziomu stresu, co wskazuje na straty zasobów, oraz odnosząc sukcesy, co odbija się na zyskach kapitałowych.
DOI: 10.31743/znkul.17379



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Krzysztof Jurek and Piotr Maziarczyk and Mateusz Mikołajczak and Mirosław Kalinowski and Iwona Niewiadomska",
title = "Nasilenie wymiarów konstytuujących postawę wobec edukacji a percepcja źródeł własnej skuteczności u osób odbywających karę pozbawienia wolności",
journal = "Zeszyty Naukowe KUL",
year = "2024",
pages = "47-60"
}

Cytowanie w formacie APA:
Jurek, K. and Piotr Maziarczyk and Mateusz Mikołajczak and Mirosław Kalinowski and Iwona Niewiadomska(2024). Nasilenie wymiarów konstytuujących postawę wobec edukacji a percepcja źródeł własnej skuteczności u osób odbywających karę pozbawienia wolności. Zeszyty Naukowe KUL, 47-60.