Kazimierz Pierzchała

Kształcenie zawodowe skazanych - konteksty penitencjarne, Instytut Penitencjarystyki Stosowanej
[Vocational education of convicts – social rehabilitation contexts]

Książka naukowa recenzowana

Współautorzy: Narta Jaroszewska, Kazimierz Pierzchała
Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2023
Streszczenie: Kształcenie zawodowe skazanych – konteksty resocjalizacyjne to monografia, której tematyka koncentruje się wokół nauczania osób pozbawionych wolności. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie kwestii kształcenia zawodowego osób pozbawionych wolności, które jest realizowane w szkołach przywięziennych, tj. możliwości nabycia kompetencji zawodowych, a więc wiedzy, umiejętności oraz stosownej zmiany właściwości osobowych, wymaganych do wykonywania działalności zawodowej, oraz poznanie opinii skazanych, nauczycieli i pracodawców na temat kształcenia zawodowego realizowanego w szkołach przywięziennych jako środka oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób pozbawionych wolności. Książka składa się z pięciu rozdziałów. Część teoretyczną stanowią trzy rozdziały. Pierwszy, zatytułowany: „Oddziaływania penitencjarne w świetle współczesnej pedagogiki i penitencjarystyki” zawiera istotę resocjalizacji w ujęciu komplementarnym. Drugi rozdział pt. „Kształcenie osadzonych w polskiej praktyce resocjalizacyjno‑penitencjarnej – zarys historyczny” odnosi się do kształtowania szkolnictwa przywięziennego w Polsce oraz do relacji nauczyciel–uczeń. W trzecim rozdziale „Ortodydaktyka osób przebywających w warunkach izolacji penitencjarnej” opisano organizację szkolenia zawodowego skierowanego do osób odbywających karę pozbawienia wolności. Z kolei rozdział czwarty dotyczy metodologicznych podstaw badań własnych. Określono w nim przedmiot i cel badań oraz problemy badawcze, na podstawie których zostały wysunięte hipotezy. Ponadto scharakteryzowano zastosowane metody, techniki i narzędzia badawcze oraz organizację i przebieg badań. Do przeprowadzenia badań wybrano metodę sondażu diagnostycznego, techniki: ankietę oraz wywiad, a jako narzędzie – kwestionariusz ankiety i wywiadu. W ostatnim, piątym rozdziale zatytułowanym „Resocjalizacyjny kontekst kształcenia zawodowego skazanych” przedstawiono analizę i interpretację uzyskanych wyników badań własnych. W pracy zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych wśród osób pozbawionych wolności – uczniów CKU przy ZK w Iławie i CKU przy ZK w Sztumie – nauczycieli pracujących w CKU w Iławie oraz wybranych pracodawców. Monografię zamyka prezentacja wniosków i uogólnień niezbędnych do dalszej pracy naukowej i praktyki resocjalizacyjnej. Populacja osób pozbawionych wolności charakteryzuje się głównie niskim poziomem wykształcenia ogólnego i zawodowego. Dlatego tak ważne jest podejmowanie działań z zakresu przygotowania skazanych do życia na wolności poprzez umożliwienie im uzupełnienia i podniesienia poziomu dotychczasowego wykształcenia oraz zdobycia nowych kwalifikacji zawodowych. Edukacja skazanych, a zwłaszcza przygotowanie ich do podjęcia zawodowej aktywności po zakończeniu odbywania kary, jest bowiem jednym z zasadniczych elementów oddziaływań penitencjarnych, co zostało ukazane w niniejszej monografii.
Słowa kluczowe: kształcenie zawodowe, skazany



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Kazimierz Pierzchała and Narta Jaroszewska and Kazimierz Pierzchała",
title = "Kształcenie zawodowe skazanych - konteksty penitencjarne, Instytut Penitencjarystyki Stosowanej",
year = "2023",
}

Cytowanie w formacie APA:
Pierzchała, K. and Narta Jaroszewska and Kazimierz Pierzchała(2023). Kształcenie zawodowe skazanych - konteksty penitencjarne, Instytut Penitencjarystyki Stosowanej. Warszawa: