Kazimierz Pierzchała

Rzeczywistość „więzienna” dzieci skazanych kobiet na izolację penitencjarną
[THE “PRISON” REALITY OF CHILDREN OF SENTENCED WOMEN TO PENITENTIARY ISOLATION]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Вісник Післядипломної Освіти Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 21(50)
Strony od-do: 219-238
Streszczenie: Rodzina oddziałuje na dziecko poprzez istniejące w niej warunki i wydarzenia. Od pierwszych chwil życia dziecko podlega procesowi uczenia się. Pierwszym wzorcem staje się dla niego matka, od której uczy się podstaw. Dziecko będące wraz z matką powinno w jak najmniejszym stopniu odczuwać fakt, iż przebywa w specyficznych warunkach. Budowanie więzi między matką a dzieckiem w okresie ciąży i po porodzie jest podstawą do stworzenia jego prawidłowych relacji w przyszłości. Na wszystkich poziomach interakcji dziecko powinno usłyszeć słowa „kocham cię”, aby prawidłowo się rozwijać. Obecność, bliskość, dotyk, ciepło matki – to bodźce zapewniające o bezpieczeństwie dziecka. Niejednokrotnie przedstawiany przez skazane obraz macierzyństwa jest idealizowany, to raczej obraz życzeniowy, a nie rzeczywisty. Pracownicy domów matki i dziecka są przekonani, że propagują oni podejście resocjalizacji przez miłość. Celem personelu placówki, poza szeroko rozumianą resocjalizacją, jest wykształcenie pozytywnej więzi między matką a dzieckiem. Dziecko dla kobiety powinno stanowić wartość najwyższą. Optymalną sytuacją jest readaptacja społeczna kobiet wcześniej osadzonych i standardowa socjalizacja ich dzieci.
Słowa kluczowe: Dziecko, zakład karny, matka, skazana, wychowanie
DOI: https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2022‐21(50)‐219‐238



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimierz Pierzchała",
title = "Rzeczywistość „więzienna” dzieci skazanych kobiet na izolację penitencjarną",
journal = "Вісник Післядипломної Освіти",
year = "2022",
number = "21(50)",
pages = "219-238"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pierzchała, K. (2022). Rzeczywistość „więzienna” dzieci skazanych kobiet na izolację penitencjarną. Вісник Післядипломної Освіти, 21(50), 219-238.