Kazimierz Pierzchała

Rozwój zawodowy skazanego na przykładzie badań własnych
[Professional development of the convict on the example of own research]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: X Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, nt.: „Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii”
Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2020
Tytuł publikacji: Jednostka – Edukacja - Organizacja wobec przemian rynku pracy
Redaktorzy: Stefan M. Kwiatkowski Magdalena Piorunek
Strony od-do: 135-148
Streszczenie: Badania zostały przeprowadzone w Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim w marcu 2018 roku na wybranych 56 osobach, odbywających karę pozbawienia wolności. Celem przedsięwzięcia naukowego było zbadanie i ustalenie determinantów barier, możliwości skazanych w zakresie rozwoju zawodowego. Analizę badań przeprowadzono na podstawie wyników badań własnych uzyskanych za pomocą sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem techniki ankietowej, przy wykorzystaniu metodologi modelowania regresji liniowej Pearsona, pozwalającej na wyliczeniu współzależności zmiennych, testowaniu ich istotności i interpretacji. W badaniach pomocniczo wykorzystano Raport z ewaluacji zewnętrznej całościowej Centrum Kształcenia Ustawicznego ul. Owocowa 7, 24-300 Opole Lubelskie w roku szkolnym 2017/2018 przez wizytatora do spraw ewaluacji Centralnego Zarządu Służb Więziennych. Nowoczesne, spełniające standardy europejskie CKU przy Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim rozpoczęło swoją działalność 1 stycznia 2010 roku. Szkoła realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój słuchaczy, sprzyjającą ich resocjalizacji, poprzez: działanie zgodne z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby rozwoju uczniów, specyfiką pracy szkoły, placówki, koncepcją która jest w pełną znana uczniom i przez nich akceptowana, a modyfikacje programu nauczania realizowane są we współpracy z uczniami. Procesy edukacyjne zorganizowane są w sposób sprzyjający uczeniu się. Raport wymienia szereg elementów, w tym m.in., że: planowanie procesów edukacyjnych służy rozwojowi uczniów, nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, uczniowie uczą się od siebie nawzajem. Ponadto podaje, że słuchacze są aktywni, kształtowane są podstawy i normy społeczne, nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych, promowana jest wartość edukacji, a zarządzanie szkołą służy jej rozwojowi.
Słowa kluczowe: Rozwój zawodowy, skazany, aktywizacja zawodowa, kształcenie ustawiczne dorosłych, system penitencjarny



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimierz Pierzchała",
title = "Rozwój zawodowy skazanego na przykładzie badań własnych",
journal = "",
year = "2020",
pages = "135-148"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pierzchała, K. (2020). Rozwój zawodowy skazanego na przykładzie badań własnych. , 135-148.