Kazimierz Pierzchała

Edukacja przywięzienna w perspektywie czasowej. Wybrane zagadnienia
[Prison education in a time perspective. Selected issues]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Kwartalnik Pedagogiczny (ISSN: 0023-5938)
Rok wydania: 2020
Tom: 65
Numer czasopisma: 1 (255)
Strony od-do: 99-115
Streszczenie: Kształcenie w warunkach więziennych najczęściej nastawione jest na resocjalizację. W Polsce odbywanie kary pozbawienia wolności ma również na celu edukację i motywowanie do ogólnie akceptowalnego trybu życia. Aby to osiągnąć, w zakładach penitencjarnych stosuje się odpowiednie środki wychowawcze, przy pomocy których, kreowane są zmiany w osobowości skazanego. Jednym z takich sposobów jest wprowadzanie kształcenia. Aby ułatwić dobór treści kształcenia umożliwiający realizację zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, należy skonkretyzować ujęcie celów wychowania i nadać im operatywny charakter. Z założenia szkoły przywięzienne pomagają skazanym − w pewnym sensie − w przemianie intelektualnej i rozbudzaniu zainteresowań. Pomocne są także w budowie pozytywnych cech osobowych, pogłębianie kompetencji w zakresie umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych itp. Kształcenie pozwala skazanemu na uzyskiwanie dojrzałości zawodowej i życiowej, a ponadto uczy rywalizacji i pracy zespołowej. Oprócz wymagań naukowych o doborze treści kształcenia decydują również określone koncepcje programowe, czyli tzw. pedagogiczne teorie doboru treści kształcenia.
Słowa kluczowe: kompetencje zawodowe, kształcenie, nauczyciel, pedagogika, resocjalizacja, skazany
Dostęp WWW: https://kwartalnikpedagogiczny.pl/resources/html/article/details?id=204328
DOI: 10.32346/2657-6007.kp.2020-1.6



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimierz Pierzchała",
title = "Edukacja przywięzienna w perspektywie czasowej. Wybrane zagadnienia",
journal = "Kwartalnik Pedagogiczny",
year = "2020",
number = "1 (255)",
pages = "99-115"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pierzchała, K. (2020). Edukacja przywięzienna w perspektywie czasowej. Wybrane zagadnienia. Kwartalnik Pedagogiczny, 1 (255), 99-115.