Kazimierz Pierzchała

Edukacja wielokulturowości i międzykulturowości na płaszczyźnie wzajemnych wpływów Azji i reszty świata
[Education of multiculturalism and interculturalism on the level of mutual influence of Asia and the rest of the world]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Toruń
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Różne oblicza Azji - między Azją Wschodnią a Indiami,
Redaktorzy: Joanna Marszałek-Kawa, Marcin Górnikiewicz
Strony od-do: 43-63
Streszczenie: Wielokulturowość jest odwiecznym zjawiskiem. Dzieje ludzkości wypełnione są przykładami mnogości języków, kultury − społeczności żyjących w bliskich nam i odległych regionach świata. Odrębność społeczna w wyglądzie, zwyczajach, wierzeniach, językach – i w wielu innych zagadnieniach – zazwyczaj budziły ciekawość, innym razem lęk, ale wraz z rozwojem cywilizacji, globalizacji i coraz częstszymi kontaktami z „innymi”, przestaje dziwić i staje się zjawiskiem naturalnym. Edukacja międzykulturowa jest to koncepcja pedagogiczna, której celem jest poszerzanie własnej tożsamości jednostkowej i społecznej przez kontakt z innymi kulturami, kształtowanie rozumienia odmienności kulturowych, wyzbywanie się uprzedzeń i stereotypów. Rozpatrując Azję jako pogranicze kulturowe, koncepcje edukacji azjatyckiej można sytuować w modelach edukacji wielokulturowej lub międzykulturowej, różniących się w podstawach aksjologicznych i ideologicznych oraz w zakładanych celach, treściach i formach oddziaływania edukacyjnego.
Słowa kluczowe: Azja, wielokulturowość, międzykulturowość, odrębność, emigrant, edukacja



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimierz Pierzchała",
title = "Edukacja wielokulturowości i międzykulturowości na płaszczyźnie wzajemnych wpływów Azji i reszty świata",
journal = "",
year = "2019",
pages = "43-63"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pierzchała, K. (2019). Edukacja wielokulturowości i międzykulturowości na płaszczyźnie wzajemnych wpływów Azji i reszty świata. , 43-63.