Kazimierz Pierzchała

Aktywizacja zawodowa skazanych centrową dymensją urzeczywistnienia paradygmatu społeczno-personalistycznego w warunkach systemu izolacyjno-dyscyplinarnego
[Professional activation of those sentenced by the centrality of the attainment of the social-personalistic paradigm in the conditions of the isolation and disciplinary system]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education (ISSN: 1507-6563)
Rok wydania: 2019
Numer czasopisma: 3(106)
Strony od-do: 131-145
Streszczenie: Zagadnienie aktywizacji zawodowej skazanych zostało opracowane na podstawie wnioskowania właściwego sceptycyzmu krytycznego i scjentyzmu poznawczego oraz własnych badań terenowych, przeprowadzonych w 2018 roku w zakładzie karnym w Opolu Lubelskim, na grupie 56 osadzonych, przy wykorzystaniu metody sondażu diagnostycznego. Ze względu na okoliczności występowania zmiennych przedziałowych oraz korelacji liniowych można było zastosować współczynnik iloczynowej zależności Pearsona. Szkoła w badanym zakładzie karnym realizuje koncepcję pracy ukierunkowanej na rozwój słuchaczy, sprzyjającą resocjalizacji poprzez działania zgodne z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją prac, uwzględniającą potrzeby rozwojowe uczniów, specyfikę pracy szkoły i ustalony wspólny z uczniami plan realizowania procesów edukacyjnych, promujących ich wartość dla integralnego rozwoju osobowości skazanych. W trzeciej części artykułu opisane zostało ustawiczne kształcenie skazanych, przy zachowaniu paradygmatyczności społeczno-personalistycznej. Artykuł zakończony został kilkoma regułami korygującymi dla praktyki penitencjarnej.
Słowa kluczowe: aktywizacja zawodowa, paradygmat społeczno-personalistyczny, integralny rozwój, potrzeba hubrystyczna, koherencji oraz wspólnotowości, system penitencjarny
Dostęp WWW: http://www.edukacjaustawicznadoroslych.eu/download/2019/edu_3_2019.pdf
DOI: 10.34866/z1hx-m774



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimierz Pierzchała",
title = "Aktywizacja zawodowa skazanych centrową dymensją urzeczywistnienia paradygmatu społeczno-personalistycznego w warunkach systemu izolacyjno-dyscyplinarnego ",
journal = "Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education",
year = "2019",
number = "3(106)",
pages = "131-145"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pierzchała, K. (2019). Aktywizacja zawodowa skazanych centrową dymensją urzeczywistnienia paradygmatu społeczno-personalistycznego w warunkach systemu izolacyjno-dyscyplinarnego . Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education, 3(106), 131-145.