Kazimierz Pierzchała

Rola duszpasterstwa więziennego w resocjalizacji penitencjarnej, w kontekście badań własnych i dyskursu naukowego
[The role of prison priesthood in penitentiary resocialization, in the context of own research and scientific discourse]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Kwartalnik Pedagogiczny (ISSN: 0023-5938)
Rok wydania: 2019
Tom: 64
Numer czasopisma: 2(252)
Strony od-do: 176-198
Streszczenie: Pomimo, że ustawodawca w obowiązujących regulacjach prawnych nie nazwał działalności duszpasterstwa „działaniem penitencjarnym” i nie ujął tej działalności w katalogu środków oddziaływania penitencjarnego, to praktyczne doświadczenia pokazują, że zadania kapelana więziennego i innych osób uczestniczących w pracach duszpasterstwa więziennego są analogiczne z pracą penitencjarną, posiadając konkretny, resocjalizacyjny wymiar. Są one również ważnym elementem oddziaływań postpenitencjarnych, zmierzających do readaptacji społecznej osadzonych. Znamienne słowa padły z ust ówczesnego dyrektora Centralnego Zarządu Zakładów Karnych, Pawła Moczydłowskiego podczas uroczystości poświęcenia kaplicy więziennej w Chełmie w czerwcu 1990 r.: „Oto Kościół wchodzi dziś na trwałe do więziennictwa. Nie możemy bowiem wyobrazić sobie nowego więziennictwa bez obecności w nim Kościoła i jego nauki moralnej. Represję ma zastąpić − sprawiedliwość, nienawiść – humanizm i dobre słowo, w tym ewangeliczne” (Harasiuk 1990:5).
Słowa kluczowe: badania, duszpasterstwo więzienne, kapelan więzienny, osadzony, resocjalizacja
DOI: 10.5604/01.3001.0013.3619



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimierz Pierzchała",
title = "Rola duszpasterstwa więziennego w resocjalizacji penitencjarnej, w kontekście badań własnych i dyskursu naukowego",
journal = "Kwartalnik Pedagogiczny",
year = "2019",
number = "2(252)",
pages = "176-198"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pierzchała, K. (2019). Rola duszpasterstwa więziennego w resocjalizacji penitencjarnej, w kontekście badań własnych i dyskursu naukowego. Kwartalnik Pedagogiczny, 2(252), 176-198.