Kazimierz Pierzchała

Specyfika azjatyckiego wychowania na przykładzie Chin w kontekście powieści Amy Chua „Bojowa pieśń tygrysicy”
[The specificity of Asian upbringing on the example of China, in the context of Amy Chua's novel "Bojowa song of the Tigress"]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Toruń
Rok wydania: 2018
Tytuł publikacji: Azja: edukacja, wychowanie, modernizacja społeczna
Redaktorzy: Joanna Marszałek-Kawa, Beata Mydłowska, Kazimierz Pierzchała
Strony od-do: 26-47
Streszczenie: Jak wychować, szczęśliwego, mądrego, odnoszącego sukcesy człowieka? Z takim pytaniem nieustannie zmagają się setki rodziców na całym świecie. Artykuł ma na celu zaprezentowanie ideału wychowania i azjatyckich wartości pedagogicznych, na przykładzie Chin, w kontekście powieści Amy Chua „Bojowa pieśń Tygrysicy”, która to powieść zadaje pytanie: dlaczego chińskie matki są lepsze? Metod na wychowanie jest tyle, ilu istnieje rodziców. Jednakowoż występują pewne wzorce, specyficzne dla danej części świata. Fundamentalną różnicą pomiędzy zachodnim, a chińskim rodzicielstwem jest to, że zachodni model przesycony jest wyrozumiałością, pobłażliwością i tolerancją dla dziecka. Zachodni model przekazuje dzieciom przeświadczenie, że porażka potrafi zdarzyć się każdemu, a osiąganie sukcesu nie jest najważniejsze w życiu. Pisarka Amy Chua (profesor prawa na Yale, wychowanej według chińskiego modelu) porzuca tego typu myślenie, które zgodnie z jej teorią jest bardzo szkodliwe, ponieważ młody człowiek odbierający takie zapewnienia uczy się wcześnie podejrzliwości do własnego potencjału intelektualnego, a także fizycznego oraz tego, że jego rodzice w niego nie wierzą. Książka „Bojowa pieśń Tygrysicy” uważam za obowiązkową dla każdego świadomego rodzica. Książkę czyta się szybko i warto by ją przeczytała każda osoba, która obawia się, że źle wychowuje dziecko i jest dla swojej córki lub syna zbyt surowa. Warto też przemyśleć – czy nie za mało wymagamy od naszych dzieci i od samych siebie?
Słowa kluczowe: wychowanie, edukacja, samowychowanie, Azjata, Chiny