Ancilla Domini. Jan Paweł II o Służebnicy Pana
[Ancilla Domini. John Paul II on the handmaid of the Lord]

Książka naukowa recenzowana

Współautorzy: Kazimierz Frąk
Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2023
Streszczenie: Jan Paweł II tytuł „Służebnica Pana” ukazał jako określenie przede wszystkim relacyjne. O takim rozumieniu określenia zadecydował osobowy obraz Boga. Papież częściej posługuje się tytułem Chrystus („osoba Słowa”, „osoba Syna”), Duch („jedność Ducha”, „Duch mówi”, „Duch Święty pragnie”) i Ojciec („miłość Ojca”, „Ojciec Pana naszego”, „córa Ojca”), niż określeniem „Bóg”. Geneza personalistycznego ujęcia tytułu „Służebnica Pana” tkwi w biblijnej lekturze biskupa Rzymu, która była dla niego źródłem podstawowym. Papież ukazał Maryję jako Służebnicę zaangażowaną w osobę Chrystusa Sługi. Papież nie ukazywał służebnego zaangażowania Maryi w oparciu o jakąś ideę. Znalazł światło (przy zastosowaniu pośrednio dewizy „przez Jezusa do Maryi”) dla właściwego rozumienia tytułu w osobie Chrystusa Sługi, zapowiedzianego przez Izajasza, przedstawionego w Liście do Hebrajczyków i ukazanego przez św. Pawła w Liście do Filipian. Relacyjny obraz Chrystusa w Piśmie świętym zwrócił uwagę papieża na Boga Ojca i Jego ojcostwo. Maryja Służebnica w tej relacji jest uczestniczką i współpracowniczką zamysłu Ojca, które się wypełniło w Jej dziewictwie i macierzyństwie. Służebnica Pana jest Służebnica Ducha Świętego. Jan Paweł II częściej stosował tytuł „Oblubienica Ducha Świętego” niż „Świątynia Ducha Świętego”. Papież bardzo często zwracał uwagę na słuchanie słowa Bożego przez Maryję. Słuchanie Boga przez Maryję, było też wielokrotnie przedstawiane przez biskupa Rzymu jako przyjmowanie (receptio). Służebnica Pana słuchała, czyli przyjmowała osobowego Boga. W ten sposób kategoria przyjmowania, czyli także słuchania (a nawet spojrzenia, kontemplacji dzieł Boga) nabierała znaczenia soteriologicznego. Pośród tego ludu jest obecna Maryja, która „przoduje w wierze”. Tytuł „Służebnica Pana” posiada również odniesienie do ludu Bożego. Papież ukazuje wymiar służebny (pokorny) i macierzyński Maryi obecnej w Kościele. Rozróżnia, ale nie rozdziela. Służebność i macierzyńskość są przykładem dla całego Kościoła i poszczególnych wiernych. Jan Paweł II, wyjaśniając modlitwę Magnificat, w której Maryja nazwała siebie Służebnicą, wyraźnie eksponował Jej wdzięczność przed Bogiem, wskazując, że chodzi o Ojca, Syna i Ducha Świętego. Należy jednak zauważyć, że papież często nawiązywał też do wydarzeń w Kanie Galilejskiej, co prowadziło go do przekonania, że Maryja jest także Służebnicą proszącą.
Słowa kluczowe: Służebnica Pana, mariologia Jana Pawła II



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Kazimierz Pek and Kazimierz Frąk",
title = "Ancilla Domini. Jan Paweł II o Służebnicy Pana",
year = "2023",
}

Cytowanie w formacie APA:
Pek, K. and Kazimierz Frąk(2023). Ancilla Domini. Jan Paweł II o Służebnicy Pana. Lublin: