Developmental Changes in the Locus of Control in Students Attending Integrated and Non-integrated Classes during Early Adolescence in Poland

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Behavioral Science (ISSN: 0005-7940)
Współautorzy: Beata Łubianka, Sara Filipiak
Rok wydania: 2020
Tom: 10(4)
Numer czasopisma: Article 74
Strony od-do: 1-14
Streszczenie: Poczucie kontroli stanowi zmienną osobowościową, dla której ważnym czasem kształtowania się jest okres dorastania młodych osób. Artykuł prezentuje wyniki badań podłużnych nad kształtowaniem się poczucia kontroli w sytuacjach sukcesów i porażek wśród młodzieży ze szkół podstawowych uczęszczających do klas integracyjnych i nieintegracyjnych w trakcie ich trzech lat nauki szkolnej - w klasie 6, 7 i 8. Zastosowano strategię badań podłużnych, które realizowane były w latach 2016-2019. W badaniach uczestniczyło 90 uczniów ze szkół podstawowych z Lublina: 30 uczniów z klas integracyjnych oraz 60 z klas nieintegracyjnych, uczących się w szkołach z oddziałami integracyjnymi i w szkołach nierealizujących tej formy organizacji kształcenia. Do pomiaru poczucia kontroli zastosowano Kwestionariusz do Badania Poczucia Kontroli (KBPK i KBPK-R) autorstwa Grażyny Krasowicz i Anny Kurzyp-Wojnarskiej (1990; 2017). Kwestionariusz umożliwia charakterystykę poczucia kontroli w sytuacji sukcesów oraz porażek oraz dodatkowo pozwala poznać poczucie kontroli w sytuacjach szkolnych, rodzinnych i rówieśniczych. W pierwszym etapie badań (6 klasa) uczniowie z klas w szkołach nierealizujących integracyjnej formy nauczania charakteryzowali się przesuniętym ku wewnętrznemu poczuciu kontroli zarówno zgeneralizowanego, jak i w sytuacjach niepowodzeń, w porównaniu z uczniami z klas nieintegracyjnych ze szkół z oddziałami integracyjnymi. Między pierwszym a drugim etapem badań (6 i 7 klasa) wystąpiły zmiany rozwojowe poczucia kontroli badanych uczniów z klas nieintegracyjnych, ale tylko w przypadku uczniów uczących się w szkole z oddziałami integracyjnymi. Zarówno poczucie kontroli w sytuacjach ocenianych przez tych uczniów jako niepowodzenie jak i ich zgeneralizowane poczucie kontroli w drugim pomiarze było istotnie wyższe niż w pierwszym, tym samym przesunęło się w kierunku wewnętrznego. U uczniów realizujących tradycyjną formułę edukacji poczucie kontroli w sytuacjach sukcesów w drugim pomiarze (7 klasa) było istotnie niższe niż w pierwszym pomiarze (6 klasa). W III etapie badań (8 klasa) u uczniów realizujących integracyjną formę kształcenia zaobserwować można przesunięcie się ku zewnętrznemu poczucia kontroli w sytuacjach związanych z ich szkolną aktywnością w porównaniu z ich rówieśnikami z klas realizujących kształcenie tradycyjne. Wyniki dyskutowane są w kontekście możliwości wspierania prawidłowego rozwoju poczucia kontroli u uczniów z dwóch kontekstów edukacyjnych z uwzględnieniem specyfiki procesu dydaktycznego oraz różnych możliwości rozwojowych uczniów.
DOI: 10.3390/bs10040074



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Katarzyna Mariańczyk and Beata Łubianka and Sara Filipiak",
title = "Developmental Changes in the Locus of Control in Students Attending Integrated and Non-integrated Classes during Early Adolescence in Poland",
journal = "Behavioral Science",
year = "2020",
number = "Article 74",
pages = "1-14"
}

Cytowanie w formacie APA:
Mariańczyk, K. and Beata Łubianka and Sara Filipiak(2020). Developmental Changes in the Locus of Control in Students Attending Integrated and Non-integrated Classes during Early Adolescence in Poland. Behavioral Science, Article 74, 1-14.