Justyna Szulich-Kałuża

Kreowanie wizerunku Kościoła katolickiego w dyskursie polskiej prasy
[Creating the image of the catholic Church in the discourse in the polish press]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Biuletyn Edukacji Medialnej (ISSN: 1733-0297)
Rok wydania: 2018
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 69-81
Streszczenie: Kreowanie wizerunku Kościoła katolickiego w mediach to centralny temat niniejszego opracowania. Zagadnienia tematyczne związane z tworzeniem wizerunku Kościoła w prasie posłużyły do strukturalizacji treści artykułu. W pierwszej części uwaga poświęcona jest ogólnej charakterystyce dyskursu prasowego i specyfice prasowych przekazów religijnych. Następnie w przybliżone zostały techniki kreowania wizerunku Kościoła katolickiego poparte przykładami z publikacji prasowych dzienników codziennych i tygodników opiniotwórczych tematycznie odnoszące się do trzech ważnych wydarzeń z życia Kościoła, które spotkały się ze sporym zainteresowaniem ze strony mediów. Są nimi: rezygnacji Benedykta XVI z urzędu papieża oraz synody: o rodzinie, które odbyły się w 2014 i 2015 roku oraz o młodzieży z 2018 roku. Systematyzacja i uporządkowanie materiału prasowego za pomocą jakościowej analizy treści pozwoliła na wyróżnienie kilku technik, które mogą być potraktowane jako egzemplifikacje pewnych stałych schematów opisów wizerunku Kościoła. Są nimi: technika formatowania przekazu w pozytywnym lub negatywnym kontekście, technika dezinformacji, technika fragmentaryzacji, technika pouczania i wymuszania zmian oraz technika pogłębiania.
Słowa kluczowe: wizerunek Kościoła, dyskurs prasowy, jakościowa analiza zawartości, tygodniki opiniotwórcze, dzienniki codzienne
Dostęp WWW: http://www.kul.pl/files/819/2_2018/szulich_bem_2_2018.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Justyna Szulich-Kałuża",
title = "Kreowanie wizerunku Kościoła katolickiego w dyskursie polskiej prasy",
journal = "Biuletyn Edukacji Medialnej",
year = "2018",
number = "2",
pages = "69-81"
}

Cytowanie w formacie APA:
Szulich-Kałuża, J. (2018). Kreowanie wizerunku Kościoła katolickiego w dyskursie polskiej prasy. Biuletyn Edukacji Medialnej, 2, 69-81.