Julia Gorbaniuk

Психологічні аспекти міжособистісної перцепції в системі педагогічних взаємин «студент-викладач».
[Psychological aspects of interpersonal perception in relation teaching "student- lecturer "]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Nauk o Rodzinie (ISSN: 2081-2078)
Współautorzy: Nadia Hapon
Rok wydania: 2012
Tom: 4(59)
Strony od-do: 147-154
Streszczenie: Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych narracji studentów wobec nowoczesnego wykładowcy (nauczyciela akademickiego). Analiza uzyskanych wyników wskazuje, że odzwierciedlają one w pełni wyobrażenie studentckiej młodzieży o osobistych i zawodowych cechach współczesnego nauczyciela. Podkreślana jest konieczność kształtowania postawy samooceny nauczyciela. Refleksja nad własnym wizerunkiem, może być wzbogacona o postrzeganie studentów swojego wykładowcy, które stanowi ono jednocześnie informację zwrotną odnośnie wielu wymiarów interakcji pomiędzy studentem a nauczycielem. W artykule zostały zaproponowane i opisane dwa sposoby wzmacniania wizerunku wykładowcy: relacja dialogu ze studentami i budowanie własnego potencjału wartości. Dialog jest pierwszym warunkiem do przekształcenia humanistycznych wartości edukacji w przedmiot duchowych potrzeb studentów. Dialog interakcyjny jest możliwy przy akceptacji nauczyciela akademickiego przez studentów i pełnej tolerancji uczniów przez ich wykładowcę – pomijając własne interesy, potrzeby i aspiracje. Funkcja pedagogiczna dialogu jest możliwa tylko wówczas, gdy jest ona inicjowana przez wykładowcę, dysponującego znacznym zasobem „pozytywnych emocji”. Drugim warunkiem przekształcenia humanistycznych wartości edukacji w przedmiot duchowych potrzeb studentów jest zakres hierarchii wartość wykładowcy. Wartości humanistyczne muszą być uważane przez wykładowcę jako wartości kluczowe tej że hierarchii, jak również orientacja „ku człowiekowi” - stanowić trwałą cechę jego osobowości. Realizacja tego warunku jest realizowana przede wszystkim poprzez odpowiedzialne podejście do przedmiotu nauczania oraz formy jego realizacji. Rolę wewnętrznego motywatora pełni tu stałe monitorowanie oraz ocena jakości własnej pracy metodycznej, dążąc do utrzymania jej na wysokim, profesjonalnym poziomie. Zewnętrznym zaś motywatorem jest zrównoważona kontrola administracji szkolnictwa wyższego odnośnie zdobywania kwalifikacji dydaktycznych przez nauczycieli akademickich oraz ich doskonalenia.
Słowa kluczowe: student, nauczyciel akademicki, metoda narracji, metoda dialogu, wartości humanistyczne, wizerunek nauczyciela akademickiego.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Julia Gorbaniuk and Nadia Hapon",
title = "Психологічні аспекти міжособистісної перцепції в системі педагогічних взаємин «студент-викладач».",
journal = "Roczniki Nauk o Rodzinie",
year = "2012",
pages = "147-154"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, J. and Nadia Hapon(2012). Психологічні аспекти міжособистісної перцепції в системі педагогічних взаємин «студент-викладач». Roczniki Nauk o Rodzinie, 147-154.